Hendrikse

Ik weet het. Als je iemand niet kent, moet je voorzichtig zijn met uitspraken over de ander. En als je iets van iemand hoort uit de krant, moet je er rekening mee houden dat de krant een vertekend beeld kan geven.  Dat is ook van toepassing op wat ik van Klaas Hendrikse weet. Ik ken hem niet. En wat ik van hem gehoord heb, is uit de media. Dus ik ga even uit van het uiterste: de media vertekent helemaal wat er waar is over de ‘zaak Hendrikse’. Dan nog blijft mijn vraag staan…

Feit is dat hij een boek geschreven heeft met de opvallende titel Geloven in een God die niet bestaat. En feit is ook (ik zeg het even heel minimaal) dat de PKN ermee in z’n maag zit. Hoe moet je als kerkverband hier op reageren? En feit is ook dat daar afgelopen week een antwoord op kwam: “De conclusie van de Protestantse Kerk is dat zijn stelling dat God niet bestaat, maar ‘gebeurt’, niet van het gewicht is dat ze de fundamenten van de Protestantse Kerk in Nederland aantast.”

Dat roept grote vragen bij me op. Waar staat de PKN voor? Ik lees op hun site: “De Protestantse Kerk in Nederland is een christelijke kerk.” Het lijkt me terecht dat je je begrip van ‘kerk’ aan Jezus Christus verbindt. Jezus Christus, die met zijn apostelen en daarachter het OT getuigt, dat Hij Heer is van hemel en aarde. Hoe kan de PKN deze belijdenis blijven verbinden met hun uitspraak over Hendrikse? Hoe kan je Jezus Christus belijden en tegelijk je voorgangers de ruimte geven om het getuigenis over Jezus in de bijbel te ontkennen? Het lijkt eerder een gezellige religieuze janboel te worden, dan een Christus-belijdende kerk.

M’n vraag wordt nog wat dringender. Als je Jezus Christus belijdt als Heer. Je wilt Hem gehoorzamen, van Hem getuigen en Hem volgen… hoe kan je dan rustig blijven werken en participeren in een kerkverband, waar alle ruimte is om diezelfde Jezus Christus te loochenen? Dat lukt mij niet om met elkaar te verbinden. Geef mij dan maar Paulus: “we maken iedere gedachte krijgsgevangene om haar aan Christus te onderwerpen en zullen op het moment dat u hem volledig gehoorzaam bent geworden, paraatstaan om anderen voor hun ongehoorzaamheid te straffen.” (2 Korinte 10:5-6)

Een gedachte over “Hendrikse

  1. cjhaak

    Ard yg kekasih,
    Inderdaad, dat zou zo zijn als alles nog een eenheid was. Die PKN. Aan de andere kant trekt de PKN wel naar meer bijbelse richting. Er zijn er velen die H ook onbijbels binden. Nu is inderdaad de drang tot tuchtbediening in de PKN, zeker door invloed van NHK tot een minimum, zelfs in geval H, onder het minimum gezakt. Toch zou ik (mogelijk anders dan vroeger!) daarmee de PKN niet wegzetten. Maar relaties onderhouden op persoonlijke titel met andere PKN-ers. Via die weg kan er versterking komen van het gereformeerde patroon van denken. Ik denk concreet aan mensen als W. Dekker en P.J. Visser. Wel ben ik het met je eens dat deze weigering van de PKN de zaak inhoudelijk aan te pakken geen beste beurt is ten gunste van de evangelisatie en zending. De formele aanpak (procedures) is een nogal doorschijnende schaamlap voor gebrek aan durf.

    groeten, Kees

    Like

Geef een reactie

