Wat is ‘biblical theology’?

Een boeiend antwoord van Ray Ortlund en Sam Storms op deze vraag. Het gaat niet maar om theologie die bijbels is. Wil je Tim Keller en Don Carson over ‘biblical theology’ horen, zie hier.

7 gedachtes over “Wat is ‘biblical theology’?

  1. Leuk om het gesprek via je blog te voeren.

    Ik ben bezig om eind zomer / begin najaar een review van Goheen en Bartholomew in http://www.opbouwonline.nl (Opbouw) te krijgen. Goldsworthy, nooit iets van gelezen, wat kan je me (en waarom) aanraden? Volgend seizoen ga ik preken n.a.v. Galaten, ik kies ook voor het de insteek vrijheid. Wellicht dat die hint je kan helpen.

    Ik zal een link naar je weblog op mijn weblog opnemen (maar ik weet niet hoeveel dat oplevert 😉 )

    Nog meer info en namen kan ik evt. wel in 1-1 contact met je uitwisselen. Dus mail me maar.

    Groeten

    Like

    1. Ja, en toch kunnen Goheen en Bartholomew mij niet echt te pakken krijgen. Ik heb hun “Drama of Scripture” nooit uitgelezen. Heeft denk ik te maken met dat zij het ‘drama’ van het bijbelverhaal tekenen met een ordening ‘van buiten af’. Ik voel dan meer voor de benadering van Goldsworthy, die laat zien dat er ook een ordening vanuit de bijbel zelf opkomt en dat we vandaaruit het verhaal moeten verstaan.

      Like

    2. Trouwens, ik weet niet of je dat ziet zitten en zou willen. Maar ik zou het leuk vinden als je op mijn blog een review van Goheen en Bartholomew geeft. Sluit aan bij deze site om wat te verzamelen op het vlak van ‘biblical theology’ en in NL wat meer aandacht aan te geven. Is dat wat?

      Like

  2. Tim Chester en Steve Timmis spreken in hun boek Total Church over ordinary life with gospel intentionality. Het is makkelijker dan we denken.

    Kijk eens op de weblog van Chester: http://timchester.wordpress.com/. Interessant vond ik de artikelen over de maaltijd (te vinden op deze pagina: http://timchester.wordpress.com/articles/. Ik heb zelf afgelopen seizoen gepreekt over het thema gastvrijheid – een goede ingang tot het bijbelse verhaal en goede manier om ons dagelijks leven te zien in het licht van dat verhaal. Op mijn weblog vind je via de labels gastvrijheid en maaltijd wel wat van mijn gedachten terug.

    De quote van Wright is overigens ook in hun boek terug te vinden.

    Like

    1. Dag Pieter,
      Bedankt voor je reactie. Ik ga dat essay van Hauerwas lezen!

      Wat jij in de tweede en derde regel formuleert over in het verhaal van God gaan staan, is precies wat ik ook verder probeer uit te werken.
      Om een citaat van Chris Wright te gebruiken: “Wij vragen ons vaak af: waar past God in het verhaal van mijn leven? Terwijl de echte vraag is: waar past mijn kleine leventje in het grote verhaal van God?”
      Nog suggesties voor deze bezinning?

      Hartelijke groet,
      Ard

      Like

Geef een reactie

