Motto van een predikant

Hier een belangrijke stukje wat zowel predikanten als gemeenten serieus moeten nemen. Ik geef hier het stuk grotendeels weer, in mijn eigen vertaling.

Toen ik als nieuwe predikant in een gemeente kwam, die op z’n laatste benen liep, begon ik uit te zoeken hoe het kwam dat deze gemeente in de afgelopen 40 jaar zo hard achteruit gegaan was. Tussen alle oorzaken, was er één die me bijzonder boeide: de meeste predikanten verlieten de gemeente weer na een aantal jaren en lieten de gemeente slechter achter dan toen ze begonnen. Dat bracht me tot het motto van een predikant, wat jij ook in acht moet nemen:

“vervangbaar, maar gewaardeerd”.

Vervangbaar…: Ik besefte dat ik deze gemeente zo moet dienen, dat deze kerk kan groeien en bloeien terwijl ik er ben, maar ook kan groeien en bloeien als ik er niet meer ben. Dat vraagt van mij dat ik verantwoordelijkheden delegeer, de kansel deel, mijn gezag deel met de ouderlingen, leiders toerust, de gemeenteleden toerust om anderen te dienen en op te bouwen in het geloof, en zelf met m’n gezin er af en toe tussen uit te ga, zodat anderen het moeten overnemen als ik weg ben. Om allerlei redenen willen teveel predikanten hun bediening om zichzelf heen bouwen. Maar zo onthoud je de volgende generatie om verder te komen, wanneer jij er niet meer bent.

…maar gewaardeerd: Misschien denk je: “Maar zo werk ik me er toch juist uit? Ik, als predikant, kost de gemeente aardig wat. Dan moet ik toch ook redenen hebben, dat ze me willen houden?” Helaas, sommige predikanten (vooral van kleinere gemeenten) weten hun bediening zo om zichzelf heen te bouwen, dat de gemeente zich onthand voelt, wanneer er iets met hun predikant gebeurd. Ik zoek mijn ‘baan garantie’ in waardering voor mij en mijn inzet om trouw voor de gemeente te zorgen. Wanneer een gemeente haar predikant wil houden uit waardering voor zijn verkondiging, zijn vriendschap en geestelijke zorg voor hun zielen, ontstaat een gezonde situatie. En weet de gemeente er ook wel raad mee, wanneer ik morgen door een auto geschept zou worden.

Ik ben dit motto gaan toepassen vanaf dat ik begon in een nieuwe gemeente, maar het is nooit te laat om hiermee te beginnen op de plek waar je nu zit. Rust mensen toe, die goed thuis zijn in de bijbel, om het werk samen met jou te doen. Deel de verantwoordelijkheid, het gezag, het toerusten van je gemeenteleden. Ik ben ervan overtuigd dat je niet alleen God aan het werk zal zien op een gezonde en groeizame manier, maar dat je er ook voor ‘gewaardeerd’ wordt door je gemeenteleden.

Het originele stuk, in het engels, is van Brian Croft en is hier te vinden.

Geef een reactie

