BT in actie!

Graag wil ik je wijzen op een belangrijke serie boeken: New Studies in Biblical Theology. De serie is nog niet af en breidt steeds verder uit. Een kort overzicht van de tot nu toe verschenen boeken, vind je hier. Deze serie staat onder redactie van D.A. Carson, die ik ‘mister-biblical-theology-himself’ zou willen noemen. Deze man is op indrukwekkende wijze bezig BT op een hoger plan te tillen. Hier een kort interview met hem over deze serie.

Wat deze serie tussen de regels ook duidelijk maakt, is de relatie van Carson met Moore College in Sydney, Australië. Ik beschouw dit als het bolwerk van Biblical Theology op dit moment. Carson heeft er een levendig lijntje mee. En de invloed van Moore College blijkt ook uit deze serie. In een heel aantal delen staat in het voorwoord vermeld, dat het boek een uitwerking is van de Moore College Lectures. Verder zijn vele auteurs van deze serie verbonden aan Moore College: David Peterson, Paul Barnett, Barry Webb, Peter O’Brien, Peter Adam, Peter Bolt, Mark Thompson.

Een belangrijke serie, waarvan ik nog lang niet alles heb gelezen. Als ik eentje moet noemen, die mij aansprak was het: Hearing God’s Words: Exploring Biblical Spirituality, geschreven door Peter Adam. Het laat duidelijk zien hoe BT spiritualiteit vormt en stuurt. En daarmee zit je midden in een actueel thema van vandaag in onze kerken…

Geef een reactie

