Concentreer je voor de preek

Prediker, als er iets in de wereld is wat jouw volledige concentratie vraagt, is het de voorbereiding van de preek. In de wereld waarin wij leven, is het verleidelijk om je preekvoorbereiding te doen in een onrustige omgeving, vol afleidingen. We moeten er naar streven tijd te vinden weg van alle afleiding en onderbreking, om geconcentreed de tijd te nemen met God, gericht op het horen van zijn stem. Om dan duidelijk de verkondiging van Gods Woord aan Gods volk voor te bereiden.

(Citaat uit dit artikel, mijn eigen vertaling)

2 gedachtes over “Concentreer je voor de preek

  1. Wim Gelderblom

    Ik kan me geheel vinden in bovenstaand advies en zou willen benadrukken dat het ook geldt voor niet-predikers.
    Rust, regelmaat en stilte zijn noodzakelijke ingrediënten in onze door stress geteisterde cultuur, om gezond en evenwichtig te leven.

    Like

    1. Ard

      Dag Wim,

      Ik ben het met je eens. Het is niet alleen goed voor dominees.
      Tegelijk krijg ik wel ’s het gevoel dat juist van de dominee wordt verwacht dat hij alle kanten op rent. Wat zou het gegeven uit dit citaat betekenen voor wat een gemeente/kerkenraad van haar predikant verwacht? Vind ik best een spannende vraag!

      Like

Geef een reactie

