John Stott: een persoonlijke impressie

John Stott heeft een bijzonder plekje in m’n hart. Ik heb alle boeken die ik van hem heb een apart plekje gegeven in m’n kast. Wat is het dan precies, waarin Stott mij zo geboeid heeft? Die vraag probeer ik in dit artikel te beantwoorden. Tegelijk ligt er een andere vraag. Want ik heb het over de verleden tijd: ‘geboeid hééft’. Ik zou nu niet zo gauw meer een commentaar van Stott raadplegen. Waarom niet? Deze tweede vraag probeer ik in een volgend artikel te beantwoorden.

a.

Op verschillende plekken vertelt Stott een anecdote, die volgens mij de kern van zijn denken en werken typeert. John Stott beschrijft een gesprek dat hij had met twee universiteits-studenten. Deze studenten waren opgegroeid in een christelijk gezin, maar nu wezen ze het geloof van hun ouders af. Stott vroeg hen of ze geloofden dat het christelijk geloof niet ‘waar’ was. Hun antwoord bepaalde de uitdaging die Stott in zijn verdere werk heeft opgepakt. Ze zeiden: “Als u ons ervan zou kunnen overtuigen dat het christelijk geloof ‘waar’ is, zouden we het waarschijnlijk nog niet omarmen. Het christelijk geloof is een primitieve palestijnse godsdienst. Wat heeft ons dat nog te zeggen in onze moderne wereld? Uw primitieve palestijnse godsdienst is niet relevant.” Van dit gesprek zegt Stott: “God heeft dat gesprek gebruikt om mij uit te dagen. Niet om het christelijk geloof relevant te máken, alsof het dat niet is. Maar de uitdaging is om de relevantie van het christelijk geloof te demonstreren.” (The Last Word, pg. 50).

b.

De uitdaging is dus: het christelijk geloof zal wel waar zijn, maar is het ook relevant in onze moderne wereld? Het is precies die spannende relatie tussen het christelijk geloof en de moderne wereld die je overal bij Stott terug vindt. Eén van zijn boeken, die ik tijdens mijn studie helemaal heb uitgespit, heet De christen als tijdgenoot. Daar zit precies die spannende relatie in. De ondertitel luidt: “Een pleidooi om dubbel te luisteren”. Aan de ene kant moeten we goed luisteren naar de bijbel als Gods Woord. Aan de andere kant moeten we ook goed luisteren naar onze moderne wereld als Gods wereld.

Dit boek van Stott is voor mij erg bepalend geweest. Ik had niet het christelijk geloof vaarwel gezegd, zoals die studenten uit Stotts anecdote. Maar ik herken hun vragen helemaal. Als geloven niet meer is dan ‘blind’ geloven, zonder de vraag naar relevantie, is het voor mij ‘dom’ geloven. Stott heeft mij de kracht van het evangelie gedemonstreerd.

Dit ‘dubbel luisteren’ zie je in al zijn werk terug. Ik schets er wat van.

  1. Aan de ene kant was Stott de aanjager van een commentarenserie met als titel: De bijbel spreekt vandaag. Het zijn commentaren die heel eerbiedig en zorgvuldig naar de bijbelboeken willen luisteren, maar ze tegelijk willen laten klinken voor onze tijd. Een heel aantal van de commentaren in deze serie heeft Stott ook zelf geschreven. Persoon
    lijk is er voor mij een hele wereld open gegaan door zijn commentaar op Efeze. Hierin zie je Stott dus het accent leggen op zorgvuldig luisteren naar Gods Woord, zonder het luisteren naar de wereld los te laten.
  2. Aan de andere kant was Stott de oprichter van het London Institue for Contemporary Christianity. Weer een naam waar die spannende relatie uitspreekt. Maar hier ligt het accent vooral op het zoeken naar christelijke antwoorden op allerlei vragen van onze tijd. Een dikke pil van hem heeft als titel Uitdagingen van deze tijd in bijbels perspectief.
  3. Het is een logische volgende stap dat voor Stott zending in deze moderne wereld wezenlijk is voor de kerk. Een van zijn boeken, met als titel Christian mission in the Modern World, wordt veel aangehaald.
  4. Voor Stott steekt boven alles uit dat Jezus Heer is. Volgens Stott zelf is zijn grootste werk Het kruis van Christus. Ook door andere theologen wordt dit boek Stott’s magnum opus genoemd. Twee andere boeken van Stott hebben in dit verband ook sprekende titels: The incomparable Christ en Making Christ Known.

c.

Verder was Stott een fervente vogelliefhebber. Hij heeft heel wat over de wereld gereisd. En altijd moest er ook een vogelexcursie aan gekoppeld worden. Een prachtig boekje van hem, met eigen  foto’s, is Wat vogels ons kunnen leren. Daarin werkt hij bijbelse verwijzingen naar vogels uit voor vandaag. Stott sprak wel van ornithéologie. Vanwege mijn vogelliefhebberij, maakt dit Stott extra boeiend voor mij.

d.

Tijdens zijn leven is iemand al begonnen aan een biografie van John Stott. Timothy Dudley -Smith heeft een hele uitgebreide geschreven. Een kortere en soepel te lezen levensbeschrijving van Stott vindt je in Inside Story. Verder is er net een boek uit met als titel John Stott. A portrait by his friends. Ik heb dit nog niet gelezen. Dit boek is geredigeerd door Chris Wright, die wel beschouwd wordt als de opvolger van John Stott.

e.

Waarin heeft Stott mij zo geboeid? Hij heeft mijn christelijke overtuiging vleugels gegeven. In de zin van dat het christelijk geloof relevant ís. Je verstand gebruiken in je geloof mág en doet ertoe. Jezus Christus heeft onze wereld écht wat te zeggen. Daarvoor moeten we goed doordrenkt raken in de bijbel. Maar we moeten ons niet opsluiten in een christelijk ghetto, juist de wereld opzoeken en het uitdagende gesprek aangaan. Dit zijn belangrijke waarden voor mij geworden, waarin Stott vormend is geweest.

f.

Naast alle links in de tekst hierboven, geef ik tot slot nog een aantal links naar sommige beschouwingen over Stott, die zo rond zijn overlijden op internet te vinden waren.

Video’s:

Blogs:

All Souls ChurchSolapanelGospel CoalitionJohn PiperJustin TaylorKevin de YoungChristianity Today 1Christianity Today 2Jesus CreedJesus Creed 2The Telegraph, Een criticus die Stott waardeert om zijn intellectuele integriteit

Uit Australië: 

Sydney Anglicans (aartsbisschop Peter Jensen)Sydney Anglicans 2Sydney Anglicans 3Michael Jensen, Herdenkingsdienst in Sydney

Ik sluit af met John Stott zelf over de dood:

4 gedachtes over “John Stott: een persoonlijke impressie

  1. Ha Huibert!
    Tsja, belofte maakt schuld, he? Ik was er aan begonnen, maar het ging wat moeizamer dan ik had ingeschat. Ik ga het zeker doen, alleen al om het voor mezelf ’s helder op een rijtje te zetten. Maar het is even afwachten wanneer dit zal lukken. Want het werk gaat nu weer beginnen! En dan moet ik hiervoor maar weer ruimte zien te vinden…
    Ik wens jou ook een goede intrede toe in Hardenberg!

    Like

    1. geertruida braakman

      op zoek naar meer informatie over John Stott als eerste aanzet voor de bespreking op onze bijbelstudie vereniging kwam ik jou artikel tegen. Op zoek naar artikel nr 2 las ik bovenstaand berichtje. Is het al geschreven?
      groeten, Geertruida Braakman( Martuskerk Amersfoort, Voedselbank 🙂

      Like

      1. Dag Geertruida Braakman, dat tweede artikel is er nooit gekomen. Dus ik kan je daar niet verder mee helpen. Hopelijk komt het nog ‘s. Ik bedoel in elk geval niet te zeggen, dat zijn bijbelcommentaren niet meer waardevol zijn. Ze hebben nog steeds veel te bieden.
        Hartelijke groet,
        Ard van der Lugt

        Like

  2. Huibert

    Moi Ard,

    geboeid heeft…? Ben erg benieuwd naar je 2e artikel!
    Mooie verzameling van links heb je toegevoegd. Werd een latertje ’s nachts…

    Gezegende dienst zondag! We spreken elkaar.
    groeten,
    Huibert

    Like

Geef een reactie

