@Dominees: Elke week een vrije dag!

“Hier is mijn simpele, maar directe antwoord… ja. Geen voorbehoud. Geen kleine lettertjes. Gewoon, ja. Hier zijn een paar redenen waarom ik dit zo sterk vind:

Zondag is een werkdag voor de dominee. Ik weet dat het de Dag van de Heer is. Ik weet dat sommige dominees op zondag preken en anderen niet. Toch, terwijl de meeste mensen op zondag hun dagelijkse drukte onderbreken, beleeft de dominee op zondag de climax van zijn werkweek. Zondag is een vreugdevolle dag, maar het is ook een dag die emotioneel heel veel vraagt van dominees. Het is absoluut geen vrije, ontspannen dag.

Een dominee verlaat nooit helemaal z’n werk. Ongeacht hoe wij onze avonden besteden en hoe hard we het ook proberen, de dominee stapt er nooit helemaal uit. Zelfs als de telefoon niet gaat of niemand langs komt, zit de preek nog steeds in z’n hoofd en hart, weegt de strijd van die broeder met kanker op z’n schouders, en er is gewoon geen klok waarmee we even alle zorg voor zielen even uit kunnen schakelen tot negen uur in de ochtend. Ook al verdwijnt deze zorg nooit helemaal, een aparte dag waarop we proberen ons te richten op onze gezinnen en even de dagelijkse werdrukte ontvluchten is van onschatbare waarde voor onze ziel en onze kracht op lange termijn.

De dominee heeft een wekelijkse dag nodig waarop zijn gezin voorop staat en het gezin dat ook weet. Het domineesgezin moet heel wat inschikken. Als ze weten dat er een dag is, dat ze vaders volledige aandacht hebben, geeft ze dat ook de mogelijkheid om vader de andere dagen te laten werken. Er zijn weinig betere manieren om je liefde voor je gezin te tonen door te laten zien dat er een dag voor hen is, binnenkort, ongeacht hoe druk vader het heeft.

Een van de beste besluiten die ik ooit genomen heb in het belang van mijn gezin en mijn werk is, om één dag in de week helemaal vrij te nemen. Alleen begrafenissen, noodgevallen, en nog een paar uitzonderingen kunnen dat omgooien.

Mijn vrije dag is vrijdag, omdat dat het beste in onze planning past. Kies een dag die het beste werkt voor jou en je gezin. Het punt is: kies een dag. Laat je gezin en je gemeente weten wanneer dat is en blijf daarbij. Ik werk nog steeds 50-60 uur per week, naast deze vrije dag. Daarom ben ik zo blij, dat ik deze dag vrij neem. Mijn gezin kijkt er naar uit. Jouw gezin zal dat ook doen, wanneer je het in je werkweek inplant en die dag ‘heiligt’.”

(dit is mijn vertaling van dit artikel)

Geef een reactie

