Mijn kerk of Gods koninkrijk?

“Mijn passie is niet om mijn kerk op te bouwen. Mijn passie is gericht op het koninkrijk van God.” Wel ’s iemand dat horen zeggen? Ik wel. Het klinkt heel nobel, maar het is onbijbels en verkeerd. Het kan zelfs schadelijk zijn.

Stel dat ik zeg: “Mijn passie is niet om aan mijn huwelijk te bouwen. Mijn passie is voor het Huwelijk. Ik wil dat het instituut van het Huwelijk weer hoog in het vaandel komt te staan. Daar wil ik me voor geven. Daar bid ik voor. Daar offer ik mezelf voor. Maar verwacht niet van me dat ik me verneder om in de dagelijkse dingen te werken aan een goed huwelijk met m’n vrouw. Ik ga voor iets groters.” Als ik zoiets zei, zou je dan denken: “Sjonge, wat is hij toegewijd”? Of zou je je afvragen of ik m’n verstand verloren had?

Als je om Gods koninkrijk geeft, prima.  Wees dan ook zo’n persoon waarop men kan rekenen in je eigen kerk. Wees deel van je kerk, bid voor je kerk, geef aan je kerk, stort je in het leven van je kerk met volledige passie. We bouwen goede kerken op dezelfde manier als we aan goede huwelijken werken – echte commitment, wat in hele praktische dingen een positief verschil maakt. En zo bouwen we aan het Koninkrijk van God.

(Mijn vertaling van dit stukje van Ray Ortlund)

Een gedachte over “Mijn kerk of Gods koninkrijk?

  1. Joke de Kraker

    Een uitspraak om eens goed te laten bezinken. Dit is vaak mijn discussie met collega(s) en ik vind het lastig uit te leggen. Het geeft kort en krachtig weer waarom de kerk zo belangrijk is. Het mag zo ook wel eens binnen de kerk geponeerd worden.

    Like

Geef een reactie

