Pastor Paulus

Paulus: “Fijn dat jullie gekomen zijn; ik denk ik dat ik jullie kan helpen.”

Echtgenoot: “Nou, eerlijk gezegd was ik niet van plan te komen. Volgens mij ben ik niet degene die pastorale hulp nodig heeft. Ik doe er alles aan om dit huwelijk te redden.”

Echtgenote: “O, echt waar? Jij doet er alles aan? Hou op, zeg!” (Terwijl ze Paulus’ sympathie probeert te winnen) “Denk je niet dat je twee mensen nodig hebt – twee liefdevolle en toegewijde mensen – om een huwelijk te laten slagen? Liefde en opofferingsgezindheid, toch? Nou, er is maar één iemand in dit huwelijk die offers maakt, en dat is hij niet.”

Echtgenoot: “Is het dan geen offer om zestig uur per week te moeten werken om voor dit gezin te zorgen?” (kijkend naar Paulus) “Zie je nou wat ik bedoel? Zeg het maar, wie heeft hier een probleem?”

Paulus: “Nou, kijk…”

Echtgenote: “O, dus jij denkt dat wat ik elke dag doe vakantie is? Ik probeer parttime te werken om de eindjes aan elkaar te knopen, dan kom ik thuis in een vies huis, waar ik zijn vuile kleren moet opruimen die overal verspreid liggen, doe de was, en de afwas (waaronder  trouwens al zijn kopjes en borden van een dag oud die overal rond slingeren), ik probeer een maaltijd te maken voordat deze lieftallige prins de deur binnen komt en naar de bank loopt, de tv aan doet en de hele avond sport kijkt.”

Echtgenoot: “Nou, soms heeft een man ook rust en vrijheid nodig, toch Paulus?”

Echtgenote: “Maar mijn behoeftes dan? Doen die er nog toe? (knikkend naar de apostel) “Gaat het in liefde niet om te voorzien in behoeften?” (ze begint te huilen) “Dit is niet wat ik had verwacht van een huwelijk. Hij geeft niet om mij. Hij is meer bezig met wat hij wil dan wat ik nodig heb.”

Echtgenoot: “Ik probeer het, ik probeer het echt. Maar… nou, er wordt gewoon zoveel van mij verwacht – op m’n werk, thuis, mijn ouders…”

Echtgenote: “Ja, we hebben het nog geen eens over zijn ouders gehad. Dat heeft alleen al een hele sessie nodig!”

Paulus: “Je hebt gelijk. We hebben genoeg om over te praten. Maar, laten we ’s beginnen met deze vraag: “Zou je van jezelf zeggen dat je volledig bent toegewijd aan Christus?”

Man en vrouw (met verwarde blik): “Wat zeg je? Nou, uhhh, we denken van wel.”

Echtgenoot: “Met alle respect, maar wat heeft dat er nou mee te maken?”

Paulus: “Mijn grootste zorg gaat over jullie relatie tot Christus. Dat is belangrijker dan wat dan ook – zelfs belangrijker dan jullie huwelijk.”

Echtgenoot: “We komen hier bij u ons hart uitstorten, en dat is het enige waar u om geeft: of we goede christenen zijn?”

Paulus: “Zo kijk ik er tegenaan. Als je toegewijd was aan Christus dan moet je weten (hij kijkt naar de vrouw) dat geen man aan al je behoeften kan beanwoorden. En dan moet jij weten (hij kijkt naar de man) wat een dankbaar hart is. Trouwens (hij spreekt ze allebei aan) geloof je dan niet dat jezelf aan Christus en zijn werk offeren onze eerste prioriteit is?… Kijk. Niemand van ons weet hoeveel tijd we nog hebben op aarde. Er is zoveel werk te doen voor het koninkrijk en zo weinig tijd. Je moet ’s ophouden alleen maar aan jezelf te denken en denk voor de verandering ’s aan anderen.”

Echtgenoot (terwijl hij z’n vrouw aankijkt): “Zie je nou wel? Ik had toch gezegd dat dit niet zou helpen. Kom, we gaan.”

Echtgenote: “En dan te bedenken dat we 1 Korinte 13 lazen op onze bruiloft.”

“Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen. Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt… Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.”   

(1 Korinte 7:28-29,35)

Uit: Rodney Reeves, “Spirituality Accoriding to Paul. Imitating the Apostle of Christ”, pg. 135-136 (mijn vertaling)

Geef een reactie

