Het tegenovergestelde van geloof…

Ook al wordt het woord ‘geloof’ vaak verkeerd begrepen, we weten dat het ten diepste betekent dat je vertrouwen hebt in iemand of iets. En je kent vast ook wel het voorbeeld van ‘de stoel’ om dit te verduidelijken. Je toont je geloof (‘vertrouwen’) in een stoel als je erop gaat zitten. Net zo heb je echt geloof in Jezus (‘vertrouwen in Jezus’) wanneer je je hele gewicht op Hem zet.

Maar vertrouwen op een persoon vraagt meer dan alleen op Hem steunen, of van Hem verwachten jou te ondersteunen of zelfs je te redden. Je vertrouwen op een persoon stellen betekent onherroepelijk ook, dat je luistert naar wat deze persoon zegt, daar vertrouwen in hebben en daar ook naar handelen. Helemaal wanneer die persoon een koning is. Op deze manier heeft ‘geloof’ of ‘vertrouwen’ in Jezus, die Christus en Heer over alles is, alles te maken met ‘trouw’, ‘loyaal’  en ‘gehoorzaam’ zijn aan Hem.

Ik moest hier aan denken toen ik Johannes aan het lezen was: “Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten” (Johannes 3:36). Het tegenoverstelde van geloof in dit vers is niet twijfel of ongeloof, maar ongehoorzaamheid.

Tony Payne (mijn vertaling)

3 gedachtes over “Het tegenovergestelde van geloof…

  1. Dries van DIxhoorn

    Het voorbeeld van de stoel had ik niet eerder gehoord. Ik vind het wel een goed voorbeeld. De uitleg die verder wordt gegeven vind ik wel verhelderend. Geloof in Jezus betekent alles van Hem verwachten. Ik vind het niet gemakkelijk omdat het altijd weer strijd kost tegen het van mezelf verwachten. Ook is er de spanning tussen alles van Hem verwachten en je eigen verantwoordelijkheid

    Like

Geef een reactie

