De vervolgde kerk vanuit onverwachte hoek bekeken

Twee artikelen over de onderdrukking van christenen. Opmerkelijke artikelen, omdat ze uit onverwachte hoek komen.

.

Christelijk geloof in China:

“Door huiskerken klein te houden, probeert de Communistische Partij mogelijk te verzekeren dat geen kerk groot genoeg wordt om de macht van de plaatselijke partij te bedreigen. Maar, paradoxaal, dit beleid helpt mee aan de verspreiding van het christelijk geloof, omdat gemeenschappen gedwongen worden zich op te splitsen als ze te groot worden en nieuwe takken op te richten.”

(Aljazeera – mijn vertaling)

.

Christelijk geloof in moslimlanden:

“Een eerlijke evaluatie van recente gebeurtenissen en ontwikkelingen leidt tot de conclusie dat de schaal en de felheid van Islamofobie verbleekt in vergelijking met de bloedige Christofobie die op dit moment door landen met een moslimmeerderheid trekt, over de hele wereld. Het samenzwerende zwijgen rond deze geweldadige uiting van religieuze intolerantie moet stoppen. Niets minder dan het lot van het christelijk geloof – en ten diepste van alle religieuze minderheden – in de Islamitische wereld staat op het spel.”

Vervolgens werkt ze deze bewering uit voor de landen Nigeria, Sudan, Egypte, Irak, Pakistan, Indonesië en Iran.

(Ayaan Hirsi Ali – mijn vertaling)

Een gedachte over “De vervolgde kerk vanuit onverwachte hoek bekeken

  1. Aart de Graaf

    Leuke site; heb genoten van afscheidspreek. Hoop nog meer te kijken en te lezen.
    Wonxderlijk, hoe aardig en inventief tegenwoordig sommige predikanten zijn. Dat ben ik in mijn jeugd (helaas) wel anders gewend. Een uur lang preken, enkele psalmen zingen (beslist geen gezangen) en dan schuld- en zondebewust naar huis. Nooit iets fijns of vrolijks in de dienst. Gelukkig is die tijd en deze gewoonte nu voorbij, naar ik hoop , definitief. De afgelopen zondagen was ik weer jaloers op de fijne diensten bij openbare geloofsbelijdenis en bevestiging van ambtsdragers. Bij mijn openbare belijdenis en bij mijn bevesting als ambtsdragers (zeker 4 of 5 keer!) heeft nooit iemand mij gefeliciteerd!
    Gelukkig gaat dat nu anders toe.

    Like

Geef een reactie

