Gezegende vakantie!

Het strand is een geweldige plek om God te ontmoeten.

Lange tijd wist ik dit niet. Ik zag voor het eerst een oceaan toen ik negentien was. De jaren daarna zocht ik naar mogelijkheden om weg te gaan en over het strand te wandelen. Ik schrijf dit vanuit zuidwest Florida, waar de stranden een bijzondere gelegenheid scheppen: zonsondergang boven de oceaan.

Dit zijn bijzondere momenten voor me. Het drama van een zonsondergang raakt me in mijn ziel. Terwijl de zon daalt, raakt het strand leeg en zijn alle zonaanbidders al lang vertrokken. Het zijn alleen nog de serieuze theologen die op het strand blijven tijdens de zonsondergang. Ik noem ons ‘theologen’, omdat we allemaal genieten van een theologische ervaring, of we ons dat nou bewust zijn of niet.

Natuurlijk, de restanten van een dag vol spel liggen overal: hier een zandkasteel, daar een vergeten sandaal, krabbels in het zand voor geliefden en politici. Allemaal bestand voor de oceaan-wisser, beter bekend als hoogtij. Als we hier zouden stilstaan en even zouden nadenken, zouden we beseffen dat hier ook theologie is. Alle inspanningen van het leven, groot en klein, lijken op deze zandmonumenten: bestemd om af te brokkelen en vergeten te worden. Maar ik ga niet naar het strand voor het zand.

Ik ga naar het strand voor de oceaan. En vooral voor de kans om de eindeloosheid in te staren. (Mocht je me willen corrigeren: ik weet dat oceanen ook een einde hebben, maar ze lijken eindeloos vanaf het strand). Het leven geeft maar weinig kansen om dit te doen. Misschien lijkt jouw leven wel op het mijne – barstensvol prioriteiten die altijd onder druk zetten, altijd vragen om je aandacht. Ik staar voortdurend naar eindige dingen: eindige problemen, eindig eten, eindige was, eindige mensen – waaronder ik zelf als ik in de spiegel kijk. Mijn leven en mijn gedachten zijn frustrerend eindig.

Een andere manier om dit te zeggen is, dat mijn gedachten veels te klein zijn. Mijn wereld is veels te klein. En ik waag het ook te zeggen: mijn kijk op God is veels te klein. Als het oneindige klein is, wordt al het eindige groot. En dat is het probleem: Ik haat het om te leven met dingen die eindig zijn. Mijn problemen lijken zo overweldigend en onoplosbaar. Alles van mij is alles behalve wat ik wil dat het is. Ik vind het verschrikkelijk.

Wat moet ik dan doen? Ik ga naar de oceaan tijdens een zonsondergang. Ik staar in de eindeloosheid, en dan gebeurt er iets in mijn hart. De overweldigende eindigheid in mij krimpt. Waarom? Ik weet het niet precies, maar ik denk dat het te maken heeft met lichtstralen van miljoenen kilometers ver weg, die de lucht doorkruisen in paarse en roze tinten. Golven die ergens vandaan komen op een kamikazetocht, om aan mijn voeten neer te storten. Een grote en grandioze bol die in de oceaan zakt, alsof het besloten heeft om ermee te stoppen.

Theologen verzamelen zich aan de kust, de meesten met cameras. Oneindigheid zorgt altijd voor schitterende plaatjes. De wandelaar stopt. De verliefden staan stil. Eventjes staart iedereen naar de oneindigheid. Iemand die dit observeert zal denken dat we wachten op wat er zal gebeuren. Maar we weten wat er zal gebeuren – hetzelfde wat al duizenden jaar steeds weer gebeurd. En toch, wanneer het gebeurd, applaudiseren we weer.

We hebben de oneindigheid nodig. Niet dat we het kunnen begrijpen. Maar alleen met oneindigheid krijgt het leven zin. Daarom wandel ik zo graag langs het strand van de oceaan. Voor mij is de oneindigheid van de horizon een glimp van de God die dit gemaakt heeft. Adembenemend. Schitterend. Groot. Heel erg groot.

Kijk omhoog: wie heeft dit alles geschapen?
Hij laat het leger sterren voltallig uitrukken,
hij roept ze bij hun naam, een voor een;
door zijn kracht en onmetelijke grootheid
ontbreekt er niet één.
.
Bron: Don’t waist your beach vacation (mijn vertaling)

Geef een reactie

