Preken van de overkant

Terug van vakantie. Het nieuwe kerkelijke seizoen gaat weer beginnen. Mijn grootste ‘klus’ zal weer zijn om elke week de gemeente mee te nemen in ‘de preek’. Worstelen met de tekst. Verbinding zoeken met de hoorders. Hun verwachtingen en verlangens van een preek weer aan je voelen trekken. Deze woorden van Ray Ortlund zijn dan belangrijk voor predikant en hoorders.

Het is goed om in je preken te willen aansluiten bij je cultuur. Ik wil niet preken voor gisteren. God heeft me verantwoordelijk gemaakt voor de actuele mensen om me heen. Daar houd ik van. Daar wil ik beter in worden.

Maar er is meer.

Moet een boodschap van de Koning van Boven mensen niet zover brengen dat ze zeggen: “Iets onaards is ons dorp binnen gekomen, iets wat van buiten onszelf komt, een woord van de overkant. Daarom was het zo goed”?

Ray Ortlund (mijn vertaling)

 

 

 

Een gedachte over “Preken van de overkant

  1. Herkenbaar, die worsteling 😀
    Dat ‘meer’ geeft trouwens al aan dat er iets is wat de/elke cultuur overstijgt. Daarom denk ik dat zo’n opmerking als ‘Ik preek niet voor mensen van gisteren’ een dilemma veronderstelt dat er in werkelijkheid niet is.
    Zegen (maar weer), broeder!

    Like

Geef een reactie

