Leven in het licht van de Drie-Enige (2)

Er is een boekje uit over God de Drie-Enige, wat geschreven is voor gemeenteleden. Ik wil in drie blog-artikelen wat schetsen van dit nieuwe boekje. Omdat dit echt gelezen moet worden. Ik hoop dat het iemand er toe aanzet om dit nu ook in het Nederlands te vertalen en uit te geven.

De schrijver Sam Allberry heeft zijn boek opgezet in twee delen. Het eerste deel gaat over de Drie-Enige en God. Het tweede deel gaat over de Drie-Enige en wij. In dit artikel wil ik dat tweede deel kort schetsen.

Het tweede deel is ook opgezet met een mooie beweging. Het begint (h. 5) met het hoogtepunt van Gods schepping: de mens. Het volgende hoofdstuk (6) gaat dan door op de verschillen in schepping: man en vrouw. Daarna volgt een hoofdstuk (7) over De Drie-Enige en de kerk. Zowel het hoofdstuk over m/v als de kerk werkt vanuit de eenheid en de verscheidenheid die er is en uitdrukking is van God de Drie-Enige zelf. Het hoofdstuk over de kerk heeft een prachtige titel: “Showing God to the world”. Hoofdstuk 8 werkt onze omgang met God de Drie-Enige uit in ons bidden. Dit tweede deel loopt uit op onze verheerlijking van de Drie-Enige (h. 9).

In deze beweging wil ik uit de verschillende hoofdstukken een paar prachtige citaten geven. Het hoofdstuk over gebed stond zo vol met onderstrepingen en uitroeptekens van mij, dat ik in een volgend artikel apart aandacht geef aan dat hoofdstuk 8.

Als opening van deel 2 maakt de schrijver een paar belangrijke opmerkingen als ‘brug’ vanuit deel 1.

“Wat wij ook over deze God leren, het zal een praktische betekenis hebben voor ons begrip van het universum waarin wij leven, en daarin ook onszelf. God maakte ons ‘naar zijn beeld’: hoe meer wij Hem gaan begrijpen, hoe meer we gaan begrijpen hoe Hij het heeft bedoeld. God leren kennen kan hard werken zijn, maar de uitwerking zal groot zijn. Een klein inzicht in God kan een groot inzicht in onszelf opleveren. Dus als wij beginnen te bevatten dat God Drie-enig is, mogen we verwachten dat het belangrijke praktische toepassing heeft op ons leven.” (78-79)

In het volgende hoofdstuk 6, over m/v, maakt de schrijver de prikkelende opmerking:

“Wat er op het spel staat in deze bezinning is niet of wij wel of niet in het gareel lopen met onze cultuur, maar of we ons wel of niet in het gareel vinden met hoe God werkt als God. Wees dus eerlijk: welke van deze twee vind jij het belangrijkst?” (101-102)

“Alleen door het drie-enige karakter van God te begrijpen zullen mannen en vrouwen echt leren op een goede manier met elkaar om te gaan. Alleen de Drie-Enige kan ons een juiste kijk geven waarin verschil en gelijkheid goed samen gaan. Dan zie je de eenheid die komt vanuit verscheidenheid die je mag vieren. Zo kunnen mensen aangemoedigd worden om hun roeping in te vullen als mannen en vrouwen.” (114)

De kerk is een zichtbare hulp van de Drie-Enige, zegt de schrijver aan het begin van hoofdstuk 7. Iets van Gods drie-in-een komt tot uitdrukking in het leven van zijn volk. Samen met het huwelijk, is de kerk Gods illustratie aan ons van zijn drie-enige leven. (117) In dit hoofdstuk komen onze ‘gaven’ aan bod en de kerk als lichaam van Christus. Daarbij een scherp citaat:

“Ik denk aan diegenen die regelmatig naar de kerk komen en het zien als hun kerk, maar geen poging doen om de andere mensen te leren kennen. In mijn kerk zijn dat de degenen waarvoor ik naar de uitgang moet racen na de dienst, wil ik ze nog even kunnen groeten voordat ze vertrokken zijn. Elke kerk heeft zulke leden. Misschien ben jij wel zo één. Als jij zo bent, kan ik jou niet veranderen om je zo te gedragen. Maar ik kan je wel zeggen dat elke week dat jij je kerkelijke familie ontvlucht, ontvlucht je Jezus zelf. Je kan theologisch alles heel goed weten en op een rijtje hebben. Je kan heel gedisciplineerd zijn in je persoonlijke omgang met God. Maar als jij niet geïnteresseerd bent in je eigen kerkelijke familie, is jouw relatie met Jezus heel erg mager. Jouw houding tegenover jouw mede gemeenteleden zegt heel veel over jouw houding tegenover Jezus. Negeer dan alsjebelieft de kerk helemaal, maar doe dan niet alsof je Jezus liefhebt.” (130)

Ik kan het niet laten nog twee citaten te geven uit de finale van het boek (h. 9).

“Dit is iets waar wij voortdurend aan herinnert moeten worden: Gods werk gaat om zoveel meer dan ik. Het is niet het einddoel van al Gods plannen als ik tot geloof kom. Het evangelie gaat over wat Hij aan het doen is met de hele schepping en de hele werkelijkheid. Alles moet onder Jezus geschikt worden. Alle dingen zijn door Hem gemaakt, alle dingen worden door Hem bij elkaar gehouden. En op een dag zullen alle dingen weer met elkaar verbonden worden onder Hem. Ik ben niet alleen door Hem gered, maar ook voor Hem. Het evangelie gaat uiteindelijk om zijn wil, niet de mijne. Hij zal superieur zijn over de schepping. Alles zal zijn ware plek vinden en in elkaar passen onder Hem. Dat is waar alles op af stevent. Paulus heeft ons erop gewezen dat wij ‘voor de grondlegging van de wereld’ door de Vader zijn uitgekozen, en nu trekt Paulus onze aandacht naar de toekomstige eeuwigheid… onze plaats in dit alles komt doordat we ‘in Christus’ zijn. De zegen die God ons toewijst, en zijn Geest uitwerkt, ontvangen wij, door geloof, omdat we in de Zoon geborgen zijn.” (165)

“Wij zijn Gods geschenk aan Hemzelf. Hij had ons niet nodig. We vullen niet een of ander gemis in God op. Hij heeft ons gekocht voor zijn eigen vreugde. Zelfs zo, dat Hij zijn eigendomsmerk op ons aanbracht toen we van Hem werden. We zijn verzegeld in Christus door zijn Geest. Wij zijn dezijne voor eeuwig. Niemand kan ons van Hem scheiden.” (168)

Een zinderende zekerheid! Een volgend artikel pakt dus dat ene hoofdstuk op over bidden. Over hoe die zekerheid – opgepakt te zijn door de Drie-Enige – in ons binnenste woelt en reageert.

2 gedachtes over “Leven in het licht van de Drie-Enige (2)

  1. Pingback: Leven in het licht van de Drie-enige (3) | De bijbel als groot verhaal lezen

  2. Pingback: Leven in het licht van de Drie-Enige | De bijbel als groot verhaal lezen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s