Leven in het licht van de Drie-enige (3)

Er is een boekje uit over God de Drie-Enige, wat geschreven is voor gemeenteleden. Ik wil in drie blog-artikelen wat schetsen van dit nieuwe boekje. Omdat dit echt gelezen moet worden. Ik hoop dat het iemand er toe aanzet om dit nu ook in het Nederlands te vertalen en uit te geven.

De schrijver Sam Allberry heeft zijn boek opgezet in twee delen. Het eerste deel gaat over de Drie-Enige en God. Het tweede deel gaat over de Drie-Enige en wij. In dit derde artikel wil ik als slot wat weergeven van wat Allberry schrijft over ons bidden.

Bidden begint niet met technieken, stelt de auteur. De bijbel doet niet aan techniek, maar aan theologie. Leren van het voorbeeld van vrome mensen en nadenken over de praktische kant hebben wel hun plek, maar allereerst moeten we erbij stil staan wie God is. Gebed begint niet met wat wij doen, maar met wie God is. Falen in je bidden is vaak een falen in het bevatten van wie God echt is. Om bidden te begrijpen moeten we Hem, de Drie-enige, begrijpen. Allberry zet dan dit hoofdstuk over bidden op vanuit de driedeling in Efeze 2:18 – “dankzij Jezus Christus hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader”. Ik wil geen samenvatting geven van wat de schrijver over deze drie zegt. Bij elk Persoon van de Drie-enige gebruikt hij een beeld om de rol van God in ons bidden te schetsen. Die gedeelten vertaal ik hier. Voor de rest moet je zelf het boekje maar gaan lezen.

“Door één Geest”

Denk aan een vader die zijn zoon leert om een goede zwaai te maken met een golfstok. De vader zal zijn zoon niet aan de kant zetten om te zien hoe de vader dat doet om daar aantekeningen van te maken. Hij zal gebogen over zijn zoon heen staan, zijn handen over die van zijn zoon doen, zijn grip verstevigen, zodat ze samen de golfstok zwaaien. Je kan niet zeggen wie van hun nou het schot gedaan heeft; dat deden ze allebei.

De Geest helpt ons in ons bidden. En terwijl Hij bidt, doet Hij dat op een bijzondere manier: “de Geest pleit voor allen die hem toebehoren volgens Gods wil” (Romeinen 8:27)… Hij is in staat onze zwakke gebeden op te pakken en ze in de goede richting te sturen, met ons de zwaai van de golfstok te maken, zodat de bal zijn doel bereikt, ondanks onze zwakke grip en slechte mikken… Geen gebed is dus een verspild gebed. (pg. 143)

“Dankzij Jezus Christus”

Ik mocht als pastor een keer een gasfabriek bezoeken. De man die mij meenam en rondleidde, Kees heette hij, had een hoge positie in het bedrijf. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Wat de dag onvergetelijk maakte, waren niet alle indrukken die ik opdeed, maar het respect wat ik genoot, omdat ik bij Kees hoorde. Hij had het personeel duidelijk gemaakt dat ik zijn gast was deze dag en dat ze deze gast dezelfde hoffelijkheid moesten bieden, die ook bij Kees hoorde. En dat was heel wat!

Ik weet niks van gasproduktie. Ik wist geeneens dat gas geproduceerd moest worden. Ik dacht dat ze het regelrecht oppompten en naar m’n huis transporteerden. En toch stond ik hier met dezelfde behandeling als een werkgever. Mensen die veel meer verdienen dan ik ooit zal verdienen, renden gehaast rond om ervoor te zorgen dat ik alles kreeg wat ik nodig had. Om het mij gemakkelijk te maken en mij met eindeloos geduld uit te leggen wat er gebeurde in zo’n gasfabriek. Ik weet zeker dat ze betere dingen te doen hadden, maar die dag zetten ze alles in om het iemand naar de zin te maken die eigenlijk niks te zoeken had in hun bedrijf. En dat alles om één reden: Kees had tegen ze gezegd “hij hoort bij mij”. Dat veranderde alles. Zonder die status, was ik nooit door het hek bij de ingang gekomen! Maar mét die status, kon ik zo naar binnen als gast van de hooggeplaatste Kees.

Jezus is gezonden om de omgang met de Drie-enige te openen. Door zijn leven, sterven en opstaan heeft hij onze vergeving en adoptie verzekerd. Wij horen nu bij Hem. En dat betekent dat we binnen mogen komen op zijn niveau. Dat maakt zo’n verschil in bidden, als je dit bedenkt. (pg. 144-146)

“Tot de Vader”

Er is een foto van president John. F. Kennedy. Hij zit aan het bureau in de Oval Office, werkend aan een stapel papier. Onder het bureau zien we zijn zoon John-John, die zijn hoofd eronder uit steekt en naar de camera kijkt. Een prachtig plaatje! Dit is een van de meest beveiligde kamers in de wereld. Daar loop je niet zomaar binnen om gedag te zeggen. Er zijn allerlei beveiligingsstappen. En toch kan kleine John-John binnen hobbelen met zijn speeltjes, onder zijn vaders bureau zitten, en op de vloer spelen. JFK mag dan de president zijn voor alle andere mensen, voor deze jongen is het zijn vader. Het is een plaatje van vertrouwdheid en toegankelijkheid, zelfs bij de machtigste man op aarde.

Ik heb een kopie van deze foto op mijn werkkamer staan om me eraan te herinneren dat het zo’n toegang is die wij nu genieten bij God. Hij is de grote soevereine Heer, en tegelijk ook onze Vader. Wanneer wij aankloppen, zal Hij antwoorden. Wanneer we Hem opzoeken, zullen we Hem vinden. Zeker weten. Wij vragen en Hij zal geven zonder aarzeling. Onze Vader is toegankelijk. (pg. 153)

Wat een God, dat Hij de omgang met Hemzelf herstelt. We mogen bij Hem binnen komen. Wat heerlijk is uw Naam!

Een gedachte over “Leven in het licht van de Drie-enige (3)

  1. Pingback: Leven in het licht van de Drie-Enige (2) | De bijbel als groot verhaal lezen

Geef een reactie

