Op weg naar kerst (2)

card_f_front_435Ik wil graag twee belangrijke dingen over hoop tekenen, zoals in Jesaja 59 te vinden zijn.

De eerste: de toegang tot hoop is wanhoop. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar de enige manier waarop je ooit echte hoop vindt, is door het opgeven van al die plekken waar je tot nu toe je hoop op stelde. We zijn geneigd om onze hoop horizontaal te zoeken: in de momenten, de plaatsen en relaties van het leven van elke dag. Hoe vaak denk je niet: “Als ik …. maar had”? of “Als ik… kon leven”? Dat is je hoop horizontaal vinden.

Je zal niemand ontmoeten die je leven geeft. Niemand kan je de vrede en de veiligheid geven die je zoekt. Je zal geen baan vinden die het waard is je hele leven voor te geven. Je zal nooit bezittingen krijgen die je alle geluk geven die je zoekt.  Je zal geen ervaring krijgen die je volmaakte vervulling geeft. Het is allemaal horizontale hoop, en voordat je echte, leven-gevende hoop kan vinden, moet je eerst dat punt van wanhoop bereiken.

Het tweede: wil hoop betrouwbaar zijn, moet het kunnen herstellen wat gebroken is. Hoop moet wat te zeggen hebben over de grootste, diepste en donkerste dilemma’s van ons leven. Jesaja 59:2 vertelt wat er zo stuk is.

jullie wangedrag is het
dat jullie en je God uit elkaar heeft gedreven;
door jullie zonden houdt hij zich verborgen
en wil hij je niet meer horen.

Horizontale hoop zal ons teleurstellen. Zo zal een horizontale diagnose er ook aan voorbij gaan wat echt zo stuk is. Ik denk het liefst, dat het grootste probleem in mijn leven buiten mijzelf ligt, niet binnenin mij. Ik ben geneigd om te zeggen dat mijn problemen te maken hebben met situaties, plaatsen of relaties om mij heen. Maar dat zijn ze niet. Mijn grootste probleem is verticaal en persoonlijk.

Er huist iets in mij dat donker en gevaarlijk is – zonde. Het neemt mijn gedachten gevangen, verstrooit mijn verlangens en verstoort mijn woorden. Alleen Christus kan dit probleem herstellen. Geen horizontale hoop kan ooit een verticaal probleem oplossen. Daarom belooft God zijn Zoon te zenden als de verticale en ultieme uitkomst.

 Hij zal als bevrijder naar Sion komen,
naar allen uit Jakobs nageslacht
die met de misdaad breken (Jesaja 59:20)

Dat is het verhaal van kerst. Kerst gaat over hoop die zal komen. Daarom zingen de engelen het schitterende lied, waar ik volgende week op terug kom. Daarom kwamen de wijzen om te aanbidden. Daarom waren de herders zo van hun stuk gebracht. Hoop is deze aarde binnen gebroken in de persoon van de Here Jezus. Hoop is gekomen.

Vier de echte, leven-gevende bron van hoop op weg naar kerst. En onthoud: hoop is nooit een situatie. Hoop is nooit een plaats. Hoop is nooit een ideologie. Hoop is een persoon, en zijn naam is Jezus Christus.

Paul Tripp (mijn vertaling)

Geef een reactie

