Op weg naar kerst (3)

card_f_front_435Het was de grootste gebeurtenis ooit, begeleid door het belangrijkste lied ooit,  met de belangrijkste mededeling ooit:

“Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.” (Lukas 2:14)

Eer en vrede zijn de twee belangrijke woorden in dit lied, en daar richten we ons op in deze overdenking.

Ik weet niet of het je bij jezelf is opgevallen, maar jij bent gericht op ‘eer’. Alles wat jij doet, doe jij met het oog op een bepaalde eer. Je bent geschapen om altijd te leven tot Gods eer, maar in een triest moment van ongehoorzaamheid en opstand, kozen Adam en Eva ervoor om te leven voor de eer van de schepping in plaats van de eer van God.

Als je terugkijkt op afgelopen week, kan je waarschijnlijk niet zeggen: “in alles leefde ik met het oog op de eer van God.” Zomaar was er een andere eer te behalen, die je belangrijker vond. We hebben allemaal momenten waarin we de eer die we zoeken verwarren. We zitten nog steeds in een oorlog om de hoogste eer.

Het tweede woord is vrede. Jij en ik zijn geschapen voor vrede met God. We zijn ervoor geschapen dat het belangrijkste in ons leven vrede met God zou zijn. We zijn geschapen voor de hoge eer om eerbiedige, trouwe vrienden van God te zijn. Dat zou de meest volle werkelijkheid voor ons leven zijn.

Door die vrede met God zouden we ook vrede in ons zelf hebben. Geen vrede omdat we sterk zijn of wijs, weten wat er zal gebeuren. Nee, vrede omdat we een band hebben met Degene die alles regeert. Maar wanneer die vrede met God gebroken wordt, is het gevolg dat ons hart geen rust kent.

We zijn ook geschapen voor vrede met anderen. Als ik geen vrede heb met God, heb ik geen vrede in mij, en wordt het heel moeilijk voor mij om in vrede te leven met anderen. Daarom is ons leven vol van conflicten. Ik denk dat niemand die dit leest een 2012 zonder conflicten heeft gehad. Sterker nog, ik vermoed dat jij gisteren, of misschien vandaag nog iets van een conflict ervaren hebt.

De enige hoop dat eer en vrede wordt hersteld, is door de genade van het kruis. Christus werd geboren, en vanaf de eerste dag waren al zijn gedachten en al zijn handelen volmaakt gericht op de eer van God. Hij onderging de ultieme afwijzing door de Vader, zodat wij zijn aanvaarding kunnen kennen en leven in vrede met Hem.

De aankondiging in Lukas 2:14 kondigt het kruis al aan. Aan het kruis bewerkte Jezus ‘verticale’ vrede met de Vader, wat brengt tot vrede in jezelf en ons de mogelijkheid geeft om naar buiten toe vrede te hebben met anderen. En aan het kruis gaf Jezus ons leven – niet alleen voor straks, maar ook hier en nu – zodat wij steeds meer gegrepen worden door de eer van God.

Paul D. Tripp (mijn vertaling)

Geef een reactie

