Lid van de plaatselijke kerk

church-cartoonAfgelopen weken heb ik een serie preken gehouden over de vraag: Wat betekent het dat je lid bent van de (plaatselijke) kerk? En heel concreet gold voor ons dan lid van de Petrakerk in Bunschoten. De serie heeft heel wat (tongen) los gemaakt is mijn indruk. Ik hoop ook dat het door gaat werken. Met het oog daarop zet ik de beeldopnames van deze preken hier op m’n blog. Om terug te kunnen kijken, ernaar door te verwijzen. En uiteraard bent u welkom hierop te reageren.

Gaandeweg de preken voegde ik in één zin een antwoord toe aan de vraag van deze serie. Onder elke preek zet ik de antwoorden die deze preek wilde geven op de vraag van de prekenserie.

Wat betekent het dat je lid bent van de (plaatselijke) kerk?

Preek 1: 

Antwoord:

a. Je staat in het kerkboekje van je gemeente

b. Je staat onder het gezag van Jezus Christus

c. Van jou mag verwacht worden dat jij je onderwerpt aan het gezag van Jezus Christus

Preek 2: 

Antwoord:

d. Jij staat onder ‘opzicht en tucht’ van de ouderlingen

Preek 3: 

Antwoord:

e. Jij bent lid van het lichaam van Christus

Preek 4: 

(dit is een verdere uitwerking op punt e)

Preek 5: 

Antwoord:

f. Jij wil dat Jezus beslag legt op jouw hele leven

Geef een reactie

