Aanbid God als Schepper

i-am-gods-original-creation-76069176Het is belangrijk te beseffen dat je door God bent gemaakt. David weet dat prachtig te verwoorden in Psalm 139:13-16. Het zijn krachtige en verbazingwekkende woorden.

Elk stukje van wie jij bent, was zorgvuldig gemaakt door Gods creatieve handen. Er was geen onderdeel van jou dat verborgen was voor God. Er waren geen ongelukken, geen storingen, geen afgeleide gedachten. Net als David ben je wonderbaarlijk gemaakt.

De kleur van je ogen, de vorm van je lichaam, je mentale en lichamelijke mogelijkheden, je haar, je stem, je persoonlijkheid, de kleur van je huid, de grootte van je voeten – alles! Hoe jij werkt is het resultaat van Gods schitterende macht. Het hele ‘pakket’ dat jij bent komt van zijn handen.

Hoe bekend dit ook klinkt, het is toch heel belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat velen van ons God aanbidden als Schepper op zondag, maar zijn werk vervloeken door de week. De meesten van ons hebben onvrede in ons over hoe God ons gemaakt heeft. Er zijn tijden in ons leven waarin we stiekem wensen dat wij op de troon van de schepping zouden kunnen zitten, om onszelf te herscheppen tot het beeld van wat we zelf graag zouden willen zijn.

God aanbidden als Schepper betekent ook dat je inziet dat je voor Hem gemaakt bent. Als ik een schilderij maak, is het van mij en getuigt het van mijn artistieke gaven. Dat geldt ook van ons. Als God ons gemaakt heeft, dan zijn wij van Hem als getuigenis van zijn schitterende creativiteit. Jij en ik zijn nooit bedoeld om voor onze eigen succes en eer te leven. Elke dag zijn wij bedoeld om te leven alsof onze levens van een Ander zijn.

Deze “ik ben eigendom van een Ander” levensstijl was bedoeld om onze huwelijken te vormen, ons ouderschap, onze vriendschap en ons werk. Het was bedoeld om te sturen hoe wij omgaan met status en bezit. Als schepsel is jouw leven eigendom van een Ander, en daarom is jouw leven een stukje van zijn plannen.

God aanbidden als Schepper betekent ook dat wij door Hem bestaan. Als Schepper, is alleen Hij de gever van het leven. Echt leven kan niet buiten Hem gevonden worden. De apostel Paulus zegt: “Hij zelf schenkt aan iedereen leven en adem en al het andere” (Handelingen 17:25,28). Als Hij onze Schepper is, is Hij ook degene die het leven onderhoudt, de voortdurende bron van ons leven, die zonder ophouden voorziet in alles wat wij nodig hebben. Op het moment dat wij leven zoeken buiten Hem, raken we verstrikt in wat wij denken dat ons leven geeft.

(mijn vertaling van Tripp)

3 gedachtes over “Aanbid God als Schepper

  1. Huibert

    Ha die Ard,

    het begin van je (vertaalde) stukje prikkelt me: Als ik nou flink gehandicapt geboren ben? Is dat dan dankzij Gods creatie, of dankzij een gebroken wereld?

    Like

    1. Hé Huibert,
      Je stelt een hele kwetsbare en gevoelige vraag, waar volgens mij geen kort en kant en klaar antwoord op is. Maar ik zou het stuk wat ik vertaald heb, niet gelijk willen laten ‘blokkeren’ door jouw vraag.
      Het besef dat God Schepper is en wat dat heel concreet en persoonlijk betekent, is allereerst iets om op jezelf te betrekken. Hier begint je identiteit. En als je dit vol op je in probeert te laten werken, wordt het echt spannend. Dan voel je dat er ook iets anders in je huist (zonde). Dan wordt het nog spannender om alle gebrokenheid op je af te laten komen. En lang niet alle vragen worden dan opgelost. Maar wat dan wel als een paal boven water staat is, dat ik elk leven wat op me af komt – hoe verwrongen ook – wil ontvangen als kostbaar, omdat het door God leeft. Een krachtige motivatie in de zorg voor de ‘zwakken’! Juist God aanbidden als Schepper geeft het leven – hoe verwrongen ook – een diepte en zin.
      Zelf vind ik een indrukwekkend voorbeeld van deze kijk in het boekje “Adam”, waarin de hoog-ontwikkelde Henri Nouwen vertelt over zijn zorg voor een ernstig gehandicapte jongen en hoe Nouwen van hem leerde het leven te ontvangen.

      Like

Geef een reactie

