Aanbid God als Soeverein

molding-clayVeel van je worstelingen komen door een botsing tussen jouw plannen en Gods plannen. Ook al wist je precies wat je wilde bereiken en welke dingen je wilde vermijden, je leven ging niet zoals je het wilde. In sommige scenario’s lijkt het alsof je leven volledig buiten jouw controle ligt. Maar, je moet rust vinden in het feit dat elke situatie, elke plaats, elke ervaring en relatie uit jouw leven onder het wijze en zorgvuldige bestuur staat van de almachtige Heer.

Hij wist vanaf het begin precies wat Hij ging doen en waarom Hij het deed. Vanuit God gezien zijn er geen uitglijders, geen verwaarlozing, geen ongelukken, geen misverstanden en geen fouten.  Er is niks wat Hem ontgaat. Laten we terug gaan naar Psalm 139: “alles werd in uw boekrol opgetekend, aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één” (Psalm 139:16b)

Wow! Dat is een kijk op onze identiteit die adembenemend is. Ik schrijf niet mijn eigen verhaal; het is voor mij geschreven. Het is mijn taak om te leven in het plot dat God voor mij geschreven heeft, op de manier waarop Hij mij geroepen heeft om voor Hem te leven.

Er is een directe relatie tussen denken dat jij persoonlijk alle macht hebt en pijnlijke teleurstellingen die ons in de greep kunnen krijgen. We vergeten wat we zijn en beginnen te geloven dat onze handen echt handen op een joystick zijn. We werken met toewijding en volharding, maar we werken als kleine machthebbers, in plaats van te rusten in Hem die soeverein is.

God is soeverein. Jij en ik zijn dat niet. Dit is niet maar theologie; dit is onze identiteit. God heeft alle macht, en Hij is oneindig goed.

Is jou leven meer een teken van rusten in zijn leiding, of een jagen naar eigen controle?

(mijn vertaling van Tripp)

Geef een reactie

