Aanbid God als Redder

redderGod is Redder, omdat wij zondaars zijn. God aanbidden als Redder betekent, dat het belangrijkste drama in mijn leven niet is wat er met mijn huwelijk, mijn kinderen, bezit of mijn carrière zal gebeuren; maar wat zal gebeuren met mijn zonde.

Het betekent dat het mooiste wat er ooit in mijn leven kan gebeuren mijn redding is. Het betekent dat het mooiste wat van mij gezegd kan worden niet is dat ik werkgever, vader of vriend ben, maar ‘kind van God’.

Deze identiteit bepaalt je diepste probleem. Dit is waar je de meeste hulp bij nodig hebt. De bijbel zegt het heel duidelijk. Omdat wij zondaars zijn, is God erop gericht…

De ene na de andere zin herinnert ons aan onze echte identiteit, en dus aan wat wij echt nodig hebben. Terwijl wij denken het nodig te hebben dat onze levens gemak en succes kennen en voorspelbaar zijn, is God bereid dit alles op te geven om onze diepste nood op te pakken – onze eigen zonde.

Als je er niet toe komt om God als je Redder te aanbidden, en jouw identiteit van zondaar vergeet, raak je helemaal in de war in je leven. Maar hoe meer je je identiteit als zondaar gaat inzien, hoe meer je van het leven gaat begrijpen.

God is jou niet vergeten. Hij heeft jouw niet uitgekozen om met je te sollen. Hij is dichtbij en Hij is bezig. Liefdevol werkt Hij aan jouw grootste probleem, en Hij houdt er niet eerder mee op dan dat het werk klaar is.

Wat kan jij er aan verbeteren om elke dag God te aanbidden als Redder?

(mijn vertaling van Tripp)

Een gedachte over “Aanbid God als Redder

  1. Gen 3:9, is in de elenctiek gelezen als het ter verantwoording roepen van de mens: Waar ben je? Dat is juist, maar het begint dat God de mens tegemoet kwam met de vraag / oproep naar zijn identiteit: Hij riep tot Adam…., Hij appeleerde aan zijn geschapen zijn als beeld van God, ‘Mens’, : wie ben je!? Dus vooraf aan de oproep tot verantwoordelijkheid en schuldbelijdenis klinkt het: Mens, denk na wie je bent/was, maar nog bent. Kom terug op die hoogte: je bent mijn mens. Vanuit die liefdevolle benadering spreekt God wel een hartig woordje met Adam voor het vervolg. Je kunt niet met de rug naar God toe leven en hem toch aan je zijde willen hebben. God is geen doetje die over zich laat lopen. Gelukkig niet – anders zou God geen God meer zijn, en zakte het heelal door de vloer.

    Like

Geef een reactie

