Het verhaal van Jezus vertellen?

kruisdragenVader in de hemel,

Hebt U gisteravond ook gekeken naar The Passion? Vast wel. U ziet alles. Er is niks wat uw oog ontgaat. Wat is dat een ontzagwekkend besef. U bent overal bij betrokken dus?! Wat moet U dan ook ontzaggelijk geduldig zijn! Ik zou wel willen weten wat U van The Passion vond.

Ik heb zelf ook gekeken. Niet omdat ik ernaar uitzag. Meer om het ook ’s gezien te hebben. Om er wat van te kunnen zeggen. Want ik had er al wel gedachten bij vooraf. Maar om die rond te kwetteren zonder het zelf gezien te hebben, gaat veel commentaar geven. Daarom heb ik toch maar gekeken. Het riep zo’n weerstand in me op. Had U dat nou ook?

Wat zag ik veel mensen hun stinkende best doen om er een geslaagde uitvoering van te maken! Wat stonden mensen in vervoering te kijken. Ik vraag me af waarom ik dan zo’n weerstand voelde, Vader. Ik heb het gevoel, dat dit aan alle kanten tegen uw wil indruist, Vader. Daarom zou ik wel willen weten wat U van The Passion vond.

 1.

Ik probeer goed te luisteren naar uw geliefde Zoon in Getsemane. Dodelijk bedroeft bidt hij tot U, zijn Vader. Vragend of ‘deze beker’ aan hem voorbij mag gaan (Matteüs 26:36-46). Dacht uw Zoon daarmee niet aan de ‘beker van uw toorn’ ? De toorn die in U ontvlamt, omdat niks uw oog ontgaat? En uw liefde zo sterk is, dat waar die afgewezen wordt, uw toorn ontvlamt? Een beheerste toorn, die U op uw Zoon richt, in onze plaats. Zo wilde uw Zoon toch overtuigd uw wil doen? Een diep drama voltrekt zich daar op goede vrijdag!

Ik probeer uw wil te begrijpen, door uw Zoon te volgen na zijn opstanding. De machtige opdracht waarmee Hij aarde en hemel weer terug wil brengen waar ze hoort: onder uw gezag. “Maak alle volken tot mijn leerlingen…” Hoe dreunt dat door in het werk van uw apostelen en uw kerk. U bent bezig alles onder één hoofd, onder Christus samen te brengen. Iedere gedachte moet krijgsgevangen gemaakt worden en onder Christus gebracht. Zo komt uw wil toch op ons af?

 2.

Onder die vlag van uw wil probeerde ik te kijken naar the Passion. Gepassioneerd stortten de acteurs zich in het spektakel. Maar er miste iets, Vader. En ik denk dat ik het ga begrijpen, als ik de interviews van de acteurs beluister.

René van Kooten mocht ‘de personage Jezus’ spelen. In een interview zegt hij dat hij “de boodschap van de persoon Jezus relevanter vindt dan of de opstanding wel of niet heeft plaatsgevonden.” De boodschap van het Nieuwe Testament vat hij samen als ‘naastenliefde’. De boodschap is belangrijker dan of alles een-op-een gebeurd is. Hij heeft zich verdiept in de personage Jezus en speelt die rol. Maar, Vader, hij erkent U niet?! Al zijn gedachten krijgsgevangen maken en onder Christus brengen. Misschien zou die gedachte als spits van het christelijk geloof wel helemaal nieuw voor hem zijn. Hij heeft het in elk geval niet ontdekt door zijn deelname aan The Passion.

Nog een acteur, die het hele verhaal moest verbinden, gaf zijn getuigenis in het ND (woensdag 27 maart). Jörgen Raymann wil dienstbaar zijn aan het verhaal. Maar hij “gelooft niet dat de bijbel het enige ware geloof verkondigt. Het enige dat waar is, is hoe ik mijn geloof beleef. Dat is persoonlijk en dat bepaal ik zelf. Niemand schrijft mij voor wat ik moet geloven.” Het klinkt alsof zelfs U zelf niet mag voorschrijven wat waar is voor Raymann. Hij wil niet op de knieën gaan en uw Zoon erkennen als de enige op aarde die de mens redding biedt (Handelingen 4:12).

Hoe gepassioneerd ze hun rol speelden, ik miste dat, Vader! Het wrong met waar U op uit was door de kruisiging van uw Zoon: om ook René van Kooten en Jörgen Raymann aan uw voeten te zetten. Heel uw drama, waar uw Woord van zindert, vervluchtigt tot een damp in The Passion.

 3.

En, Vader, het brengt mij nog meer in verwarring dat ik medechristenen niet meer snap. De christenen bij de EO die gepassioneerd zich gaven voor deze produktie. Wat wilden ze hiermee bereiken in uw Naam? Ik zou me dan nog kunnen voorstellen dat ze erkennen dat de boodschap moeilijk over te brengen is door zo’n tv-spektakel. Maar dat ze zich er dan voor geven om in elk geval het historische verhaal van de kruisiging te vertellen. Maar van de feiten klopte ook geen barst in The Passion. De moordenaar vroeg niet om vergeving, nog voordat ze aan het kruis hingen. Maar hier gebeurde dat wel hobbelend achter op een vrachtwagen. Ook het werkelijke verhaal, hoe uw Zoon daar gelopen, gezweet en geworsteld heeft wordt niet eerlijk in de spotlights gezet. De toeschouwers worden aan hun eigen lot overgelaten met een goed gevoel.

Wat wil de EO hiermee? Of had Jim Bakkum, die Petrus moest spelen, het misschien beter door dan de EO, toen hij zei: “ik denk dat het gros van Nederland eerder naar de bekende gezichten kijkt, ze zingen bekende liedjes en toevallig hoort daar het verhaal bij.” Dit maakt voor mij de verwarring compleet: goedwillende christenen die hun (historische) overtuiging kruisigen en dan opgewonden raken van de kijkcijfers.

 4.

In die verwarring zoek ik U, kruip ik tegen U aan met uw Woord en voel me vertrouwd bij Paulus: De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God…. Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde (1 Korinte 1:18, 2:2). 

Vader, wilt U het in uw kinderen werken, waaronder ik, om onverbloemd vanuit deze volle overtuiging te leven en te spreken. Gedreven door de overtuiging dat alleen het drama van de weg die Christus ging, door kruis en opstanding, uw wereld echt kan helpen.

 Ik ben wel benieuwd wat u ervan vindt…

4 gedachtes over “Het verhaal van Jezus vertellen?

  1. Ha Ard,

    Ik kwam weer ‘es langs je site, en stuitte op deze mooie blog.

    Ik denk wel dat ik je snap. Heb daar op m’n eigen blog ook woorden aan geprobeerd te geven. Jouw vraag ‘Welke boodschap?’ was ook de mijne. Welke Jezus wordt de kijker en luisteraar voorgesteld? Niet de Christus der Schriften – dat ben ik met je eens.

    En toch, hè… Zo’n zinnetje als ‘Je kunt het niet alleen, pak maar mijn hand’, of zoals in 2011 ‘Geef mij nu je angst’, uit de mond van ‘de personage Jezus’… Die acteurs die Jezus ‘spelen’, geven – waarschijnlijk ongedacht en misschien zelfs ongewild – een daverend statement af…

    Like

  2. Gerson

    Het gaat toch niet om de boodschappers, maar de boodschap? Als er dan maar een paar mensen achter komen dat Goede vrijdag meer is dan voorbereiding op lekker eten en eieren zoeken. Het vaste voedsel komt eventueel later wel. Ik heb er van genoten.

    Like

Geef een reactie

