Hoe erg moet je iemand haten…

Soms kan een anders-gelovige je met de neus goed op de feiten drukken van je geloof. Wat betekent je geloof eigenlijk? Als het christelijk geloof waar is, is het toch veels te groot om er mee thuis op de bank te blijven zitten en de wereld van God een beetje te vergeten? Luister ’s naar deze atheïst, wat hij christenen te zeggen heeft. Onder het filmpje heb ik de vertaalde tekst gezet.

“Ik heb altijd gezegd dat ik geen respect heb voor mensen die niet proberen anderen te bekeren. Daar heb ik echt geen respect voor. Als je gelooft dat er een hemel en een hel is, en het kan gebeuren dat mensen naar de hel gaan of niet het eeuwige leven ontvangen, en jij denkt dat dat niet echt de moeite waard is om het ze te vertellen, omdat dat sociaal niet geaccepteerd wordt – en atheïsten die denken dat mensen niet op bekering uit moeten zijn en die zeggen dat je me met rust moet laten en je godsdienst voor jezelf moet houden… hoe erg moet je iemand haten om hem niet te proberen te bekeren? Hoe erg moet je iemand haten om (wanneer je gelooft dat eeuwig leven mogelijk is) het die ander niet te vertellen?

Ik bedoel, als ik geloofde, zonder twijfel, dat een truck op jou afdenderde, en jij geloofde niet dat die truck jou zou scheppen, komt er een punt dat ik jou zou tackelen. En geloven is véél belangrijker dan dit.”

Nadenkertjes:

  • “Mensen die vol zijn van zichzelf kunnen Jezus niet volgen, omdat ze alleen maar denken aan hun eigen eer en daarom niet kunnen luisteren als een kind” (Carson)
  • “De overwinning van het kwaad: prettige kerken met een orthodoxe leer en aardige mensen, maar Christus staat niet bovenaan” (Ortlund)

Waar gaan wij voor op de barricades…?

Geef een reactie

