Dallas Willard

Wie kan mij wat meer vertellen over deze man? En dan bedoel ik niet wat biografische gegevens, die zijn via Google ook te vinden. Ik ben benieuwd wie zich wat meer verdiept heeft in wat deze man schrijft en denkt.

Nadat ik zijn naam al langere tijd tegen kwam in allerlei Engelse literatuur, ben ik afgelopen twee maanden ook met zijn werk bezig gegaan. En het heeft mij bijzonder gegrepen. Wat mij zo aanspreekt is misschien wat beter uit te leggen aan de hand van de titel van een van zijn boeken, die ik nu lees. Het boek heeft als titel “The Great Omission”. Dit is een zinspeling op de Engelse uitdrukking “The Great Commission”. In het Nederlands vertalen we dat met “de grote Opdracht”. En dat gaat dan over de grote opdracht die Jezus geeft in Matteüs 28:18-20 – “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.”

Nu valt in de titel van dit boek op dat de ‘C’ is weggelaten: The Great Omission. Dat betekent: het grote gat in de grote Opdracht van Jezus. Het boek gaat over wat de kerk laat liggen in het gehoorzamen van Christus: “maak ze tot mijn leerlingen”. Daar schrijft Dallas Willard over in dit boek. Kort gezegd legt hij grote nadruk op de vorming van ons hart, zeg maar onze binnenkant. Een zin die meerdere keren terugkomt en ik heel raak vindt is: “Genade staat niet tegenover inspanning, maar tegenover verdienen.” Hele goeie! Gegrepen door Gods genade is er niks mis met inspanning, maar je brengt jezelf wel in de problemen als je in termen van het verdienen gaat denken en leven.

Dit raakt aan een belangrijke vraag die mij afgelopen jaar steeds meer gaat bezig houden: “hoe bouwen aan een sterke overtuiging in de gemeente van Christus?” In dat verband heeft deze Dallas Willard mijn volle aandacht weten te vangen. Tegelijk heb ik in mijn eigen kring nog nooit over hem gehoord (zegt wellicht meer over mij dan over mijn kring…). Daarom dat ik dit artikel als vraag plaats: wie kan mij meer vertellen over deze man en zijn denken?

Hierbij een interview met Willard, waarin je kort iets proeft van zijn denken.

Wat mij triggerde om nu echt boeken van hem te bestellen en te lezen was dit interview met hem. Het duurt wel ruim een uur, maar is de moeite waard!

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Een gedachte over “Dallas Willard

Geef een reactie

