De schepping is mooier dan HD

elk-iii-john-tree-and-road-at-sunrise-cades-cove-great-smoky-mountains-national-park-tennesseeEen paar weken geleden hebben we onze eerste tv gekocht. Niet dat wij altijd zonder tv zaten. Maar de televisies die wij hadden, waren altijd ouder en tweedehands. Nadat genoeg vrienden en familie ons ermee plaagden om nu maar eens uit de middeleeuwen te komen, hebben we uiteindelijk onze versleten televisie vervangen door een 32-inch flat screen met HD-kwaliteit. Ik had wel eerder HD tv’s gezien bij anderen en dat had me nooit echt geboeid. Maar toen ik onze nieuwe tv aanzette, stond ik versteld van hoeveel helderder het beeld was.

Ik zapte langs een paar HD-kanalen en was onder de indruk van de details die op het scherm te zien waren. De lichten van een grote stad schitterden helder. Kijkend naar een natuurfilm zag ik hoe druppels dauw glinsterden in de zon. De scherpte van de beelden was adembenemend.

Dus deed ik iets, wat ik nooit doe. Een hele middag besteedde ik om dat scherm te bewonderen. Ik deed de gordijnen van onze woonkamer dicht, deed het licht uit, en zat alleen maar tv te kijken. Een paar uur later ging ik naar buiten. Ik werd getroffen door iets wat zo verblindend vanzelfsprekend was, dat je het zomaar vergeet: de schepping is nog mooier dan HD.

Even kon ik m’n ogen niet afhouden van het weelderige groen in onze achtertuin.

  • het volle groen van de boomblaadjes tegen de achtergrond van een blauwe lucht
  • de bloemen die mijn vrouw had gepland aan de voet van een machtige eik.
  • de manier waarop het windje de bloemen greep en de bloemblaadjes naar verschillende kanten boog, waardoor ik een panoramisch zicht kreeg op hun schoonheid
  • de eekhoorn die de boom in roetste en verdween achter een dikke tak

Dit plaatje was echt grandioos. En dat was mijn eigen achtertuin.

Ik zat opgesloten in een donkere kamer, me te verbazen over het geniale van menselijke vindingrijkheid in het scheppen van een HD-kastje. En tegelijk kan niks wat gemaakt is zich meten met de creativiteit van God, volop zichtbaar aan de andere kant van het raam.

Ik vertelde dit aan m’n vrouw, die me aan keek, alsof ik niet spoorde. Het zal wel. Maar eigenlijk voelde het alsof mijn gezond verstand even gerepareerd was. Pure verwondering en verbazing over het bestaan vulde mijn hart. Ik genoot van schoonheid, die ik normaal gesproken negeerde.

Elke dag zie ik diezelfde achtertuin. Zonsopgang, middag, zonsondergang, nacht. Dit is veel meer dan de herhaling van wetenschappelijk naturalisme. Het is een theatervoorstelling die zich maar herhaald. Chesterton stelde het zich zo voor dat God elke ochtend tegen de zon zei: “Nog een keer!”, zoals een blij kind die niet genoeg krijgt van heerlijke eenvoud.

Overal om ons heen lokt de schepping ons om God te vereren.

  • Oceaangolven klappen voor hun Schepper
  • kwetterende sprinkhanen geven Hem de eer
  • een zomerbriesje dat in de ene hoek van de achtertuin begint en naar de andere hoek waait, waardoor boomblaadjes ritselen, en machtige takken de wave doen ter ere van hun Ontwerper.

Veel mensen zien de wereld als een kunstwerk, maar kennen de Kunstenaar niet. De kunst is anoniem. Adembenemend, prachtig, maar niet naar iets wijzend. Maar wij weten beter. De Schepper heeft het portret ondertekend met zijn naam, wat zijn karakter en intenties zichtbaar maakt in deze geschapen wereld. HD is gedetailleerd. Schepping nog veel meer.

Nate Wilson schrijft:

De oneindige Schepper heeft een eindeloze concentratie, een bodemloze liefde voor detail. In zijn verhaal moet elke druppel een hele geschiedenis hebben. Elk extra moet een complete stamboom hebben. En het toneel moet overtuigend zijn. Kosten noch moeite worden gespaard. Er moet 3D kunst zijn, treffende geluidseffecten, iets wat de zwarte achtergrond van de nachtlucht moet doorbreken, iets smaakvols als miljarden zonnestelsels die ontvlammen en uitbarsten, kleurrijke werelden uitspugend en fonkelende sterren, genoeg op afstand gezet om een kleine twinkeling te bewerken.

Ga naar buiten en geniet.

Trevin Wax (mijn vertaling)

3 gedachtes over “De schepping is mooier dan HD

  1. Ik vind het leuk om te mogen lezen dat je beseft Peter hoe mooi Zijn schepping is. Elke dat opnieuw mogen wij ervan genieten. Dit is genade en zegen. Hoe denk je nog verder hierover. B.V. over de Hemel en waarom men hier op aarde is. Gr. Patricia

    Like

Geef een reactie

