Wanneer is het genoeg?

41rSakzozNLDat is de vraag van een boekje wat ik net uit heb. De ondertitel luidt: “hongeren naar God in een cultuur van overdaad”. Het geeft heel goed de spanning weer, waarin we als christenen zitten in het rijke Westen. Waarom zijn zoveel mensen ontevreden, terwijl we een ongekende overvloed hebben? En doen we daar als christenen niet veels te naïef in mee?

Ik ga dit boekje niet systematisch bespreken, maar wil in een paar blogs wat fragmenten vertalen, waar ik een uitroepteken bij had gezet. Als nadenkertjes en wellicht een stimulans om zelf dit boek te gaan lezen.

Hierbij al wat brokjes uit het voorwoord en het eerste hoofdstuk.

“Een christen uit Duitsland bezocht vlak na de Tweede Wereldoorlog de Verenigde Staten. “Het valt me op dat jullie kussentjes in jullie kerken hebben”, merkte hij op, waarmee hij doelde op kerken met overvloed. Hij voegde eraan toe: “Het valt me op dat jullie preken ook kussentjes hebben.” Hij hoorde preken die vooral uit waren op een goed gevoel, die makkelijk voorbij gingen aan de verwachtingen die God voor ons heeft als het om liefde en gerechtigheid gaat voor de armen. De preken die hij hoorde leken de gelovigen te sussen – met het idee dat hun levens goed waren, of misschien wel slecht maar dat je daar geen zorgen over hoefde te maken, want vergeving is goedkoop”.  (pg. 13)

“Volg mij”, zei Jezus… wij hebben te maken met de vreselijk moeilijke uitdaging om trouw te leven voor Christus in een cultuur die meer vreemd is aan ons geloof dan wij misschien beseffen. Als onze cultuur vervolging van christenen zou aanmoedigen, zou de uitdaging scherper op ons af komen. Maar deze cultuur pakt ons niet hard aan; het verleidt ons met een verlangen naar meer van wat je met geld kan kopen.” (pg. 16).

“Het contrast tussen Amerikaanse overdaad en de armoede die ik tegen kwam, maakte me angstig, omdat ik een verbinding zag tussen lege magen op het ene continent en lege levens op een ander.” (pg. 18)

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

