Jezus buiten de (kerk)deur laten

doorknockingIk vroeg hem wat de grootste uitdaging zou zijn in de kerk. Zijn antwoord: “De grootste uitdaging is weten wat je moet doen. Want ze hebben alles al.”

Dat was de reputatie van de kerk in Laodicea. Het was een kerk met veel activiteit en zichbaar succes. Een opvallend zelfvertrouwen zat er bij de mensen, merkbaar aan hun zelf-evaluatie: “Ik ben rijk, ik heb alles wat ik wil, ik heb niks meer nodig.” (Openbaring 3:17) Laodicea was een 5-sterren gemeente. Gasten die langs kwamen zouden zeggen: “Wat wil je nog meer? Ze hebben hier alles.” Als de dominee van Laodicea de gemeente had opgeroepen tot een tijd van bezinning op hun geestelijk leven, zouden de leden hebben gezegd: “wij zijn goed bezig!”

Christus buiten de kerk

En daar zit een pijn punt: ondanks hun fijne reputatie, stond Jezus buiten de deur van deze blinkende kerk, kloppend (Openbaring 3:20). Dit vind ik een van de meest bijzondere beelden in de bijbel. Christus buiten zijn eigen kerk! Jezus die klopt op de deur van zijn volk!

Ik weet dat deze tekst vaak gebruikt is om niet-gelovigen uit te nodigen hun hart te openen voor Christus. En dat is prima. Maar de eerste toepassing is niet voor ongelovigen, maar voor de kerk.

Besef wie er aan de deur staat te kloppen: de hemelse Heer, hoofd van de kerk, die zijn lichaam en zijn bruid is. Christus houdt van de kerk en zonder Hem zou er geen kerk zijn om lief te hebben. Aan het kruis gaf Hij zichzelf om de kerk in het leven te roepen. En nu, vanaf zijn hemelse troon, stuurt Hij de kerk aan in haar roeping, beschermt haar te midden van alle vijandelijke aanvallen, en op een dag zal Hij haar binnenhalen in de eeuwige vreugde van zijn aanwezigheid.

Het leven van Christus is het hart van de kerk. Maar in Laodicea, draaide het leven van de kerk niet om Christus. Hij stond buiten, op de deur te kloppen. Hoe kan Christus buiten zijn kerk staan? Ik noem drie manieren.

1. Christus kan buiten de prediking van een kerk staan

Tijdens mijn studietijd hoefde ik niet te preken en had ik de gelegenheid om allerlei kerken te bezoeken en de preken te horen. Ik ben geschokt door de hoeveelheid kerken, waarin de naam van Jezus geen een keer genoemd werd in de preek. Ik hoorde veel over huwelijk, familie, verbondenheid. Ik hoorde van alles over jezelf open stellen voor andere mensen. Er waren algemene verwijzingen naar God en heel wat citaten uit de bijbel. Maar in veel van deze boodschappen, was Christus opvallend afwezig.  Zelfs wanneer het bijbelpreken waren, stond Christus te vaak buiten de prediking.

2. Christus kan buiten de roeping van een kerk staan

Vorig jaar hebben we een heel goed boek gelezen over de zendingsroeping van de kerk. Je zou je kunnen afvragen waarom zo’n boek nodig is. Is de grote zendingsopdracht vanJezus niet duidelijk? Die opdracht is zeker duidelijk. Maar hoe duidelijk die opdracht ook is, ‘zending’ wordt in onze tijd heel vaak verdraaid tot ‘een zegen zijn’, of ‘aanwezig zijn’, of ‘helpen in nood’ – allemaal dingen die gedaan kunnen worden zonder dat Jezus genoemd hoeft te worden. “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen… door hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb” (Matteüs 28:19-20) Dit is een zending die radical om Jezus draait. Maar veel kerken verdraaien zending op een manier, die Christus erbuiten laat, kloppend op de deur.

3. Christus kan buiten de gemeenschap van een kerk staan

Waar mensen naar verlangen in onze tijd is verbondenheid. We willen het leven met elkaar delen. Dat is mooi, maar het is mogelijk dat te doen, terwijl we Christus buiten de deur houden. Christelijke verbondenheid gaat verder dan ‘het leven met elkaar delen’. Het gaat om het leven met elkaar delen in Christus, met Christus en voor Christus. Het woord ‘fellowship’ betekent delen in een gemeenschappelijk leven. Wanneer Jezus in ons leeft, delen wij samen in zijn leven. Kleine groepen opzetten om het leven met elkaar te delen heeft grote waarde, en groeien in relaties die veel steun betekenen is een grote zegen. Maar laten we er alert op zijn dat we Christus in het midden houden van onze verbondenheid. We wilen Hem niet buiten hebben, kloppend op de deur.

De grote uitdaging voor de gemeente van Laodicea was hun lauwe geestelijk leven. Ze waren niet heet of koud, maar ergens er tussen in. De geestelijke temperatuur wordt hoger als Christus in het midden komt van het hele leven en werken van een gemeente. Dat betreft ook de prediking, de zending en de verbondenheid van een kerk.

Collin Smith (mijn vertaling)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s