Bingo!

Hieronder zijn woorden in het Nederlands vertaald door mij:

Ik ben 25 jaar kerkelijk voorganger geweest. In die tijd heb ik moeilijke gesprekken gehad, als mensen zeiden: “Neil, er zijn een paar dingen waar we niet blij mee zijn in de kerk en daarom overwegen we de kerk te verlaten.” Dat zijn moeilijke gesprekken omdat ze dan met een hele opsomming aan problemen komen, dingen die we niet zo goed gedaan hebben, de dingen de ze graag zelf hadden verwacht. Soms, aan het eind van het gesprek, als ze al hun moeiten hadden opgesomd, voegden ze er nog aan toe: “En wat ons vooral dwars zit is, dat je niet echt om ons gaf.” Dat is een boeiende klacht en het is een hele lastige om op te reageren.

Maar in die 25 jaar heb ik het nooit meegemaakt, dat iemand naar me toe kwam en zei: “En wat me vooral dwars zit is dat je me niet hebt toegerust om zo goed mogelijk voor Christus te leven in de 110 uur van mijn dagelijks leven.” Niemand heeft dat ooit tegen me gezegd, omdat ze er nooit aan gedacht hebben dat het daarom gaat. Ze dachten dat het zo hoort te gaan: “ik kom, ben deel van de gemeente, en jij (als de betaalde kracht van de kerk), jouw taak is om ervoor te zorgen dat er voor mij gezorgd wordt.” Niet toegerust, of in staat stellen om te begrijpen hoe we Gods werk kunnen doen in héél ons leven. Nee, “er moet voor mij gezorgd worden!”

Dit is één van de grootste blokkades die er zijn om de gemeenschap te voeden en toe te rusten om in héél het leven als leerling van Jezus te leven. Het is belangrijk dat mensen ervaren dat ze tot een gemeenschap behoren, die van ze houdt. Maar als jij een leidende rol hebt in de kerk (ambsdragers, jeugdwerker, enz…) is jouw eerste taak om het volk van God bekwaam te maken om zo goed mogelijk voor Christus te leven in alle stukjes van hun leven. Je taak is niet allereerst ‘dat er voor ze gezorgd wordt’.

We hebben een nieuwe verhouding nodig. De pastorale zorg-relatie is niet genoeg. Het moet een pastorale toerusting-relatie zijn. Een relatie die gebaseerd is op liefde, maar die er bewust van is om het volk van God toe rusten om het werk van God te doen, waar ze ook zijn.

3 gedachtes over “Bingo!

  1. hendrik

    dag Ard dank je wel.

    op synoniemen.net vond ik deze weergave van ‘equiperen’ in onze eigen taal:
    “equiperen
    equiperen is 2 maal gevonden als trefwoord:
    equiperen (ww): toerusten, uitrusten
    equiperen (ww): bemannen

    equiperen is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
    uitrusten (ww) : begiftigen, bewapenen, equiperen, inrichten, outilleren,
    provianderen, toerusten, voorzien
    toerusten (ww) : equiperen, gereedmaken, uitrusten ”

    dat komt aardig met Gr. en Eng. overeen . . . !

    wat een WERK-woorden.
    wat een actie kun je dan verwachten in een gemeente en in de samenkomst!

    daar dus wat werk van maken, zie Ef. 4,12
    en leden verkondigen dat het ‘hun werk in Zijn dienst’ is (ook Ef 4, 12).
    dat is dan dus een actie van/door de leden.

    gr he

    Like

  2. hendrik

    dank je wel, voor dit rake woord!

    is dit echt Neil Hudson, of ben jij het?
    Niet alleen lijkt bril, spraak, toon en voorkomen,
    maar “bovenal en boven alles uit” is dit allang door jou steeds gezegd!

    Ik zeg ook ‘bingo’, maar heb een vraag:
    Er is sprake van ‘contracts’ en het sluiten van deals.
    Ik meen ik dat snap wat hij zegt, maar waar komen die ‘onuitgesproken verwachtingen’, deals-and-contracts dan vandaan?
    Wie is met ‘hun’/they,them’ welke relatie aangegaan?
    Hoe komt het dat deals-and-contracts zo gedacht kunnen worden?
    hendrik

    Like

    1. Hé Hendrik,

      Haha, ik wou dat ik het al zo scherp voor ogen had als Neil Hudson!
      Volgens mij bedoelt hij die ‘contracts’ niet zo exact.
      – Aan de ene kant zit er het aspect in van een belangrijk element in de kerk: pastorale zorg voor de leden.
      – Aan de andere kant kan dit zo uit de bocht vliegen en een eigen leven gaan leiden, dat mensen op een verkeerde manier het gaan claimen (het als een recht gaan zien), terwijl dat andere aspect (‘equip’) helemaal buiten beeld raakt. En dan vergeten we dat dat laatste op z’n minst even wezenlijk is als de pastorale zorg richting gemeenteleden.

      Like

Geef een reactie

