Als Jezus zwijgt en de apostelen spreken

“Als we de bijbel willen lezen zoals de kerk die altijd gelezen heeft, mogen we niet doen alsof de woorden van Jezus in de Evangeliën ethisch gezien meer bepalend zijn dan het onderwijs van de opgestane Christus door zijn aangestelde apostelen.”

Wesley Hill

3 gedachtes over “Als Jezus zwijgt en de apostelen spreken

  1. Kees Haak

    Gaat dit in tegen Carson / Keller, The Gospel as center.
    Daar ben ik nu net zo enthousiast over.
    Trouwens ook NT Wright heeft meer op met Gospel dan de confessions.
    Hoe verbind je die twee stromingen?

    Like

    1. Dag Kees,
      Ik zie geen conflict met Carson en Keller en hun “The Gospel as center”. Het gaat meer over de plaats die je de apostelen geeft als ‘spreekbuis’ van Christus. Een wezenlijk punt in bijvoorbeeld allerlei ethische bezinning (waarin Wesley Hill deze opmerking maakt).
      De vraag hoe je de twee stromingen Carson/Keller en NT Wright verbindt is de grote vraag voor mij waar ik graag in een (promotie)studie me in zou willen storten. Want dat is een hele boeiende en tegelijk spannende relatie, die ik ook nog niet goed scherp krijg.
      Dus als er ergens nog een potje tijd (en geld?) over is, wil ik jouw vraag heel graag gaan onderzoeken!

      Like

      1. Kees Haak

        Nou ben ik toch de schrijver en de titel vergeten van een boek dat ik net las, ik denk toch NT Wright, o ik weet het weer: How God became King. Die keert zich nogal tegen het apostolicum, niet om het af te schaffen, maar het geeft volgens hem te weinig aandacht aan de evangeliën. Daarin plaatst hij het Koninkrijk van God als centraal begrip. Uiteraard at het in Christus aangebroken is (nou ja, das een oude kwestie) en dat hij koning is geworden, met alle aspecten van het koninkrijk in zich, dat nietuit de verf komt in het apostolicum, en later Nicea, dat al wat beter is omdat daar wel staat dat zijn rijk geen einde zal hebben. Vandaar dat ik de vraag stelde hoe die Hill nu opeens wel zo de apostelen aanbeval. Dat klopt natuurlijk ook, vanuit Jh 16:13 zijn zij de geautoriseerde tolken van de betekenis van Christus. Ik zou toch het boek van van Bruggen es helemaal moeten doorploegen: Het evangelie van de Zoon van God. Tsja, om dan Wright bij Carson/Keller te plaatsen…. Je neemt nogal een gewicht op je schouders. Ze gaan wel samen op om een serieus aards-georiënteerd christendom te propageren, in de goede zin van het woord, ‘blijf de aarde trouw, broeders,’ zei Van Ruler in zijn uitleg van 1Kor 15, boekje ‘de dood overwonnen’, waar ik in Irian veel gebruik van heb gemaakt. Die kant gaan deze lieden ook op. Maar dan mogelijk met minder triomfalisme en uitbuitingscultuur mind dan nog bij K Schilder. Telkens weer: hoe sta je in dit leven? Ik zit momenteel in Nairobi me voor te bereiden op een seminar van 3 week in Lokiconggio, noord-Kenya, en gebruik daarvoor Gospel as center, maar had ook net zo goed Carson over God mee kunnen nemen. Het hoort thuis in de ‘nieuwe kerk’: Gospel coalition die echt veel gelovigen over de hele wereld verbindt.
        Goed, dat is allemaal geen antwoord op je reactie. Tussen Hill en Carson/KLeller valt het dus wel mee, het verschil, begrijp ik. Maar Wright heeft mij wel een beetje losgeweekt van het apostolicum moet ik zeggen. Als de HeidCat daar een verklaring van geeft als centrum van geloof, ben ik het wel met de uitleg eens, maar is er ook geen behoefte om een op het evangelie geconcentreerd samenvatting te geven. Hoe groot is de gap tussen vroeger en postmodernisme? Moeten we het evangelie weer opnieuw uitvinden? De oude vragen die op Irian speelden, duiken levensgroot in het Westen op. Ja, als je dat verschil tussen die heren die je noemt bij elkaar wil brengen, heb je een hoop leeswerk te doen. Ik heb net binnen het boek van Wrigth, wat zeg ik,, twee boeken nog maar liefst, Justification – Alleen al om dat boek te plaatsen in gereformeerde kaders is al een klus. Of moeten we ook die gereformeerde kaders uitstrekken, corrigeren, bijstellen? Het gaat allang niet meer over de vier sola’s, hoe waar die ook zijn, maar ook om de roeping als mens in een corrupte schepping, meer mercy dan development misschien wel??? Ik stop, wens je veel zegen bij het doordenken van de opzet van je onderzoek, houd het klein, dicht op de Schrift. En intussen de sterren van de hemel preken. Dat is de ruggengraat van de kerk. Groeten, zegen, Kees

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s