Waarom schiep God de wereld?

Cover-Photo-_-Why-God-Created-The-World-200x300Jonathan Edwards is een hele bekende theoloog uit de 18e eeuw. Hij schreef boeken die nog steeds gebruikt worden. Eén van die boeken ging over de vraag waarom God de wereld heeft gemaakt. Edwards schreef wel in lange, ingewikkelde engelse zinnen. Ben Stevens heeft dit pittige boek van Edwards toegankelijk gemaakt voor een breder publiek. In de inleiding van zijn boek, schrijft Stevens:

Ik heb mezelf nooit afgevraagd waarom God de wereld maakte. Ik stelde mezelf wel de vraag: “Waarom had God mij in het bijzonder gemaakt?” Dat leek me een meer praktische vraag om je over te verwonderen. Maar de antwoorden die ik op die vraag vond, bleven oppervlakkig. Ik denk dat dat komt, omdat het onmogelijk is om te begrijpen welke rol wij in een verhaal spelen, als we nooit het hele verhaal zelf goed door hebben gekregen. (xiii)

Vervolgens bewerkt hij het werk van Edwards zo, dat het logisch, helder en in concreet engels op een rij wordt gezet. Zo biedt hij een makkelijkere toegang tot dit invloedrijke boek van Edwards. In een laatste hoofdstuk, geeft Stevens nog wat eigen gedachten weer. Daarin stelt hij onder andere:

We hebben er nog niet goed over nagedacht om apologetiek en biblical theology zo te combineren, dat het mensen helpt om de samenhang van het verhaal op zichzelf te bekijken, nog voordat we erover discussiëren of het ‘waar’ is. Op dit punt heeft Edwards ons veel te bieden. Hij is diep de Schrift ingedoken, niet alleen om te begrijpen wát God gedaan heeft, maar ook waaróm Hij het gedaan heeft, en waarom het van bijzondere betekenis is. En er zijn weinig dingen die de wereld meer nodig heeft dan heldere antwoorden op deze waarom-vragen van het christelijk verhaal. (116)

(citaten zijn mijn eigen vertaling)

Geef een reactie

