“Wees mijn leerlingen!”

Het christelijk geloof is ‘verdund’ tot een paar leerstukken die in ons eigen belang zijn. Als ik kijk naar mijn eigen achtergrond, zie ik hoe mijn vader en andere predikanten zich bijna alleen maar richten op vijf leerstukken: zonde, verzoening door Christus’ offer, bekering, heiliging en het duizendjarig rijk. Wat er miste was een duidelijke verbinding tussen schepping, Jezus die mens werd en Gods herscheppende daden (zoals de opstanding en het herstel van de hele schepping). Mijn vader was een toegewijde christen en een vurige prediker, maar hij was de volheid van het hele christelijke verhaal kwijt, omdat hij een verhaal had opgebouwd rond vijf stukjes van de puzzel, in plaats van de hele plaat.

Het christelijk geloof werd beperkt tot het probleem van mijn zonde, het werk van Christus voor mij, de noodzaak van mijn bekering en de verwachting van mijn trouw om als een christen te leven. Ik werd het centrum van het verhaal. Ik moest Jezus in mijn leven uitnodigen, zodat Hij met mij zou wandelen en mijn leven zou zegenen en mijn inzet.

God roept ons in zijn verhaal. Het originele verhaal, wat de apostelen verkondigden aan hun opvolgers in de vroege kerk, was niet zozeer mijn verhaal, maar Gods verhaal. En God tekent zijn verhaal uit door de bijbel. Gods verhaal gaat over de hele wereld vanaf z’n allereerste begin tot het einde. Het omvat alle landen en regeringen van de wereld; het omvat de aarde, de zon en de lucht; Het omvat het hele universum. Dit verhaal omvat zelfs jou. God zegt: Ik heb een bedoeling voor de mensheid en een bedoeling voor de schepping en de geschiedenis. Ik vraag niet om toestemming om een onderdeel te mogen zijn van jouw verhaal; Ik vraag jou om onderdeel te zijn van mijn verhaal, van de mensheid en de hele geschiedenis.

 (Uit: Who Gets to Narrate the World? Van Robert E. Webber, pg. 25 – mijn vertaling)

Geef een reactie

