Gods idee?

Hand drawing light bulbHeb je dat ook als het woord ‘kerk’ valt? Het woord alleen al kan hele vermoeiende ervaringen opwekken. Zoveel discussies, ideeën en ruzies in de kerk. Pfff… De een weet het nog beter dan de ander dat je het vooral niet beter moet weten. We kunnen elkaar gijzelen en verlammen in de kerk en een geestdodend klimaat beleven. De manier waarop de kerk georganiseerd is kan zo log aanvoelen en niet van deze tijd. Is dit het ‘lichaam’ van Jezus? Het lijkt zo weinig bepaald door de regering van Jezus, het Hoofd. Grote stoere woorden (s)preken gaan dan zo hol en ongeloofwaardig klinken. Is wat wij ervan maken echt Gods idee?

Die laatste vraag eerlijk toelaten kan ons verder helpen, geloof ik. Om aan te voelen waar God op uit is, kritisch te kijken naar wat wijzelf ervan maken om onszelf dan ook beter in lijn te kunnen brengen met Gods bedoeling. Gods idee is niet gelijk mijn idee. Gods idee ontdekken vraagt eerlijk de bijbel laten klinken, geloof ik. Ik wil kort schetsen welke wereld zich aan mij openbaart, als ik me verdiep in de bijbel. Ik probeer het vele wat er te zeggen is over de bijbel terug te brengen tot de basis. Zo wordt ook duidelijk welke accenten vanuit Gods openbaring van wezenlijk belang zijn. Kort gezegd:

de bijbel presenteert zich als een groot-verhaal, waarin God een wereld schept en God roept een volk in het leven om deze schepping te redden.

Hier alvast een plattegrond van de artikelen die ik in komende weken hier hoop te plaatsen.

  1. Groot-verhaal: het begin
  2. Groot-verhaal: hoe het verhaal verder gaat
  3. Groot-verhaal: waar het naar toe gaat
  4. Schepping: de schepping is schitterend
  5. Schepping: de schepping is kapot
  6. Schepping: de schepping wordt nieuw
  7. Volk

Ik ben benieuwd wat je ermee kan…

4 gedachtes over “Gods idee?

  1. Pingback: Waar zitten we nu? – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. Pingback: Wat wij ervan maken (tussenbalans) – De bijbel als groot-verhaal lezen

  3. Pingback: Gods idee? (tussenbalans) – De bijbel als groot-verhaal lezen

Geef een reactie

