Wat wij ervan maken

In de komende blogs wil ik de manier waarop onze kerken werken spiegelen aan die drie belangrijke onderdelen van ‘Gods idee’. Maar voordat ik dat ga doen, moet ik eerst drie dingen uitspreken.

Wie is ‘wij’?

Ik ga bezig met de vraag wat ‘wij’ ervan maken. Het lijkt me goed om duidelijk te maken aan wie ik denk met die ‘wij’. Je zou allereerst kunnen denken aan de Petrakerk in Bunschoten-Oost, waar ik predikant ben: wat ‘wij’ hier ervan maken. Dit is de praktijk waarin ik werk en van alles meemaak. Dat zal dus zeker meespelen in mijn beeld van wat wij ervan maken. Maar het zou niet netjes zijn, als ik hier op het wereldwijde web alleen mijn gemeente zou uitstallen. Dat vraagt gesprek op andere manieren!

Ik denk bij ‘wij’ bewust aan een grotere kring: het kerkverband waar ik lid van ben, de gereformeerde kerken vrijgemaakt. Tegelijk besef ik dat er veel verschillen zitten in ons kerkverband. Dus zal niet alles wat ik zie en beschrijf van toepassing zijn op alle gkv-kerken!

Toch geloof ik dat dit ook ons kerkverband aangaat, omdat ik nog een wijdere kring in gedachten heb met die ‘wij’: wat de kerk in het Westen ervan maakt. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ‘wij’ als kerk in het Westen met grote uitdagingen te maken hebben. En ik ga steeds meer zien dat ons gkv-kerkverbandje daar een onderdeeltje van is. Onze problemen hebben misschien een wat eigen kleur, maar het zijn dezelfde problemen waar de kerk in het Westen mee worstelt. Waar dus ook mijn eigen gemeente in Bunschoten-Oost, met een wat meer traditionele houding, onderdeel van is en er goed aan doet dat te beseffen.

Er gebeurt veel in de gemeente

Er is één reactie die ik best vaak krijg, als ik kritisch probeer te kijken naar de kerk: “gelukkig gebeurt er ook veel goeds in de gemeente”. Waarmee de kritische vragen ineens niet zo belangrijk meer lijken. Daarom wil ik vooraf alvast benadrukken: etrees-932147_960_720r is gelovige trouw en zorg te vinden in de (Petra)kerk! Daar is geen twijfel over. Er zijn diep gelovige mensen, er is betrokkenheid en veel activiteit. Maar daar mag je niet stoppen om vervolgens niet meer kritisch naar jezelf als kerk te kijken.

De bomen en het bos

Je kent de uitdrukking wel: ‘door de bomen zie je het bos niet meer’. Je hebt allemaal bomen en je kan naar die losse bomen kijken: je ziet dan gezonde bomen en zieke bomen. Maar je kan ook kijken naar het bos: eff0b292-58b3-47e4-9799-e851dfb9944c_5596c02e-e20c-4f72-a2e8-e684cae70af4_740x360-ForestEcology-landingspagina-Speulderbos_740x360hoe die bomen er met elkaar bij staan. Een bos kan je als geheel ‘gezond’ noemen, terwijl er in dat bos misschien wel een paar zieke bomen staan of dode bomen liggen. Omgekeerd kan je een bos ‘ziek’ noemen, terwijl er best wel gezonde bomen in dat bos staan.

Als ik bezig ga met de vraag ‘wat wij ervan maken’, wil ik oefenen om door de bomen naar het bos te kijken! Hoe staat het bos erbij? Hoe doen we het als kerk:

  1. met de roeping die God ons geeft?
  2. met onze plek in zijn schepping?
  3. met ons laten leiden door zijn groot-verhaal om als leerling van Jezus te leven?

Volgende keer de eerste vraag…

4 gedachtes over “Wat wij ervan maken

  1. Pingback: Waar zitten we nu? – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. Pingback: Wat wij ervan maken (tussenbalans) – De bijbel als groot-verhaal lezen

Geef een reactie

