//7. Roeping van de kerk? (aanvulling)

IMG_2318De vorige blog heeft verschillende reacties opgeroepen. Heel wat herkenning, maar ook vragen. Eén vraag wil ik hier apart beantwoorden, omdat die misverstanden kan veroorzaken. Dat is de vraag: “ben je nu niet toch je eigen gemeente aan het bespreken op een publiek podium?  Dat is niet zo netjes!” Dat is een belangrijke vraag, en als dit het geval was, zou dat inderdaad niet correct zijn! Daarom hier mijn reactie:

  1. Alleen het derde rondje (over contact zoeken met moslims) is een voorbeeld die echt over mijn eigen kerkelijke situatie gaat. Daarom dat ik er nog bewust ‘hier ter plaatse’ aan toevoeg.
  2. Het eerste en tweede rondje zijn echt algemener bedoeld! Vanuit het bezoeken van meerdere kerkdiensten en allerlei gesprekken (ook buiten eigen gemeente), durf ik dit te stellen voor een grotere omtrek dan alleen mijn gemeente! Aan deze wijdere kring denk ik als ik het over ‘ons’ heb. Ik wil bewust inclusief schrijven en niet alleen wijzen naar anderen.
  3. Kennelijk heb ik wel aardig raak geschoten dat het deze vraag oproept. Het bevestigt mijn indruk dat verschillende dingen die algemeen over de kerk in het Westen worden gezegd, ook hier te plaatse herkenning oproepen.
  4. Als je m’n blog al langer volgt, zal het niet nieuw voor je zijn dat ik met stukken kom van mensen die nog nooit van mijn gemeente hebben gehoord, waarschijnlijk nog nooit van de gkv, maar toch met analyses komen over de kerk in het algemeen, waar ik me ook sterk in herken in mijn eigen kerkelijke omgeving. Hier twee voorbeelden van Tom Rainer:

Ben ik zo m’n eigen gemeente aan het uitstallen op het web? Nee! Probeer ik de situatie van onze kerken beter te begrijpen (waaronder m’n eigen gemeente), door te luisteren naar mensen die daar veel mee bezig zijn? Ja! Ik probeer dat voelbaar te maken door het te laten landen in wat ik zie en hoor over de kerk. Dat is kennelijk gelukt gezien de herkenning en de vragen. Hopelijk geeft het wat ontspanning: we zijn echt niet zo uniek, laten we met elkaar eerlijk naar de situatie proberen te kijken. Om samen verder te komen…

3 gedachtes over “//7. Roeping van de kerk? (aanvulling)

  1. Pingback: Waar zitten we nu? – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. Mooi om na te denken over wat de roeping van de kerk is, laat de bijbel hier de basis van mogen zijn en niet onze traditie.
    Heerlijk om te lezen wat mezelf ook al zolang bezig houdt en wat me onrustig maakt, we zijn als kerk te druk met onszelf en hebben te weinig oog voor wat we kunnen betekenen voor mensen buiten onze gemeente.
    Er is niks mis met kritisch naar de eigen gemeente te kijken, dit helpt om scherp te blijven en onszelf af te vragen of we de gemeente zijn zoals Jezus dat heeft bedoeld.
    We kunnen heel veel preken horen in de gemeente maar als we het niet in praktijk brengen is ons geloof niet van waarde.
    De Nigeriaanse predikant Moses Alagbe uit Amsterdam verwoorde het in een interview in Visie 17 heel helder: ” Mensen gaan uit routine op zondag naar de kerk en van maandag tot en met zaterdag gaan ze hun eigen gang, in plaats van bezig te zijn met het Koninkrijk van God.
    Ze onderscheiden zich niet van anderen en leven niet wat ze prediken.”

    Like

    1. Hoi Walter,

      Dank voor je reactie! Ik kwam ergens deze zin tegen: “…een gezonde geestelijke houding, waarin de kerk wil luisteren en leren van haar Heer. En daarbij zichzelf onder kritiek durft te stellen vanuit het vertrouwen dat Gods Geest aan ons werkt.” Sluit mooi aan bij wat jij schrijft. Groet!

      Like

Geef een reactie

