Wat wij ervan maken (tussenbalans)

Is wat wij van de kerk maken echt Gods idee? Met die vraag begon ik deze serie blogs. Ik heb geprobeerd met een soort helikopter-view zo kort mogelijk iets te schetsen van Gods idee. Daarna heb ik  de andere helft van die vraag opgepakt: wat wij ervan maken. De oefening was om de praktijk te spiegelen aan de drie kernpunten van Gods idee: groot-verhaal, schepping, volk.

a.

Afgelopen weken was de recherche in het nieuws: er verscheen een kritisch rapport over het functioneren van de recherche. De politievakbond herkende er veel van en politici schrokken ervan. Maar moet je dan ook zeggen dat alle rechercheurs en politiemensen falen en slecht bezig zijn? Nee! Je moet een belangrijk onderscheid hier aanbrengen tussen de mensen die naar eer en geweten zo goed mogelijk hun werk proberen te doen en de organisatie daaromheen, die in gebreke blijft als het gaat om de toerusting van het personeel, om hun werk naar behoren te kunnen doen.

Zoiets moet je ook in rekening brengen bij afgelopen artikelen over ‘wat wij ervan eff0b292-58b3-47e4-9799-e851dfb9944c_5596c02e-e20c-4f72-a2e8-e684cae70af4_740x360-ForestEcology-landingspagina-Speulderbos_740x360maken’. Ik begon met het beeld van de bomen en het bos en gaf aan door de bomen naar het bos te willen kijken. Als het om het bos gaat, maakte ik veel kritische opmerkingen. Daarmee kan je niet tegelijk zeggen dat iedereen in de kerk er een potje van maakt! Velen zetten zich te goeder trouw in. Ondertussen kan je wel te goeder trouw ontsporen, omdat hoe we samen kerk zijn er niet op gericht is om de prioriteiten scherp voor ogen te houden. We doen veel dingen goed, maar doen we ook de góede dingen? Ik denk dat deze zin uit m’n vorige blog het wel goed zegt:

Als ik kijk naar hoe wij kerk zijn, mis ik de uitgesproken intentie achter onze kerkelijke organisatie om elkaar toe te rusten om heel je leven uit te werken achter Jezus aan.

b.

Om het schema van de vorige ‘tussenbalans’ verder in te vullen:

Schema 2

c.

Als ik het nog ’s langs ga, wat ik op een rij heb gezet over ‘wat wij ervan maken’, dringt zich een grote vraag aan me op: “Beste kerk, is Jezus Heer?” Druipt het van onze kerkelijke organisatie af, dat we ervoor bestaan ‘om iedereen tot volmaaktheid in Christus te brengen’, ‘om de heiligen toe te rusten in Christus’ dienst’? De belijdenis dat Jezus Heer is houdt in dat we heel ons leven heiligen – familie, werk, vrije tijd, conflicten, enz. – en de aanwezigheid van God niet beperken tot een religieus gebouw. Het gaat me hier niet om een soort heiligheidsstreven ‘zonder zonde’. Juist het groot-verhaal van God ontmaskert dat wel: de diep ingevroten hoogmoed van de mens. Deze reden maakt mijn vragen juist alleen maar dringender!

En dit is vooral een vraag aan de leiding van de kerk. Want mijn indruk is dat veel gemeenteleden niet beter weten, omdat ze zo gevormd zijn. Juist de leiding van het lichaam van Christus mag je toch aankijken met deze vragen? De erkenning dat Jezus Heer is vraagt een zelf-kritische houding ‘om iedere gedachte krijgsgevangen te nemen en onder Christus te brengen’.

d.

Wat mij betreft liggen er vier grote uitdagingen om als kerk op te pakken, “om samen verder toe te groeien naar hem die het hoofd is: Christus.”

  1. Besef van groot-verhaal en onze plek daarin als leerlingen van Jezus
  2. Leven in het ritme van de Schepper, wat ook zorg voor de schepping inhoudt
  3. Missionair leven
  4. Liturgie – dwars door bovenstaande drie uitdagingen loopt het thema van onze ‘ware eredienst’ (Romeinen 12:1)

3 gedachtes over “Wat wij ervan maken (tussenbalans)

  1. Pingback: Waar zitten we nu? – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. Ben Schermers

    Hoi Art,

    Weer een mooie overdenking om ten eerste vanuit mezelf te kijken naar het gemeente zijn en mijn eigen invulling daarin. Hoe vaak is het niet het geval dat je het voor eigen gewin doet of dat het ons maar niet te veel mag kosten qua tijd/geld of op andere vlakken.

    Ook als gemeente blijft er veel om op te letten, van te leren en ook aan te werken. Niet alleen in de gemeente maar vooral ook eromheen.
    Goed om een spiegel voor gehouden te krijgen en bijgestuurd te worden.

    Met dit alles mogen we ook vertrouwen op Gods genade en de werking van de Heilige Geest in ons leven.

    Like

    1. Hoi Ben,

      Dank je voor je reactie. Blij te horen dat je wat kan met mijn schrijven. Vertrouwen op de levendmakende Geest is alles bepalend. Dan hoef je ook niet bang te zijn om te proberen kritisch naar jezelf te kijken. Ik hoop dat het vervolg van deze serie (Uitdaging) je echt verder kan helpen.

      Hartelijke groet,
      Ard

      Like

Geef een reactie

