Wat wij ervan maken (tussenbalans 2)

In het vorige artikel vroeg ik me af of we niet ‘te goeder trouw’ ontsporen als kerk. We doen veel dingen goed, maar doen we ook de góede dingen? Ik ga daar nog even mee verder, door hardop me af te vragen of je deze ‘ontsporing’ niet ook terug ziet in de discussies die hoog opspelen in de kerk. Ik zeg het bewust zo, omdat ik hier reageer op wat er van die discussies langs komt en de indruk die dat bij mij achter laat. Ik heb die discussies niet tot in de puntjes bestudeert en in kaart gebracht. Ik tast hier dus even wat af en probeer een tendens aan te wijzen, die ik meen te zien.

1.

Wat zijn de verhitte discussies die in de kerk spelen? Ik denk dat we al gauw uitkomen bij de bezinning op homo’s in de kerk en de bezinning op man/vrouw in de kerk. Veel studie, werk en gesprek wordt in deze thema’s gestopt als kerken. We doen de dingen graag goed!

Ik ontkom niet aan de indruk dat dé vraag waar het om draait is: “mag het wel of mag het niet (van de bijbel)?” Voorstanders komen met een lijstje bijbelteksten en bijbelleesprincipes aanzetten en de tegenstanders net zo goed.  Posities worden ingenomen en de een vindt dat hij nog beter de bijbel leest dan de ander.

trees-932147_960_720En ondertussen klinkt er weinig tot niks in door over het besef van een groot-verhaal en onze plek daarin als leerlingen van Jezus?! Of weinig besef van de roeping van de kerk, waarmee God ons in zijn verstoorde wereld zet?! En je ziet het finaal ontsporen waar zelfbeschikking en individueel geluk bepalend worden. Zoals iemand raak verwoordde in een mailtje: “Veel gemeenteleden hopen/denken met het ondertekenen van de juiste dogmatische visie, verzekerd te zijn van de hemel en vervolgens hun gang te kunnen gaan in hun leven, zonder zich veel te storen aan wat Jezus van hen vraagt”. Inderdaad… hoe vaak blijven gesprekken over deze thema’s niet hangen rond de vraag of het wel of niet mag. En wanneer iemand daar een bevredigend antwoord voor zichzelf op gevonden heeft, is de kous af en kan hij/zij verder z’n leventje leven. Waar verder geen besef van groot-verhaal uitspreekt, om als leerling van Jezus te willen deelnemen.

2.

Ik denk nog een stapje verder te kunnen gaan: zonder besef van groot-verhaal, je plek daarin als leerling van Jezus en besef van de roeping van de kerk, wordt de bezinning op homo’s en m/v in de kerk een ongeleid projectiel, waar ieder met de bijbel in de hand van kan maken wat hij/zij wil! Ook al heb je dan in de kerk een stoere opvatting voor of tegen geformuleerd, je laat er de mensen mee aan hun lot over en stuurt ze met een (kant-en-klaar) kluitje het riet in!

3.

We doen veel dingen goed, maar doen we ook de góede dingen? We doen de dingen graag goed en organiseren uitgebreide studie, bezinning en gesprek rondom de thema’s homoseksualiteit en m/v in de kerk (en nog meer thema’s). Maar doen we ook de góede dingen, als we niet eerst volop inzetten op groei in besef van het groot-verhaal en onze plek daarin als leerlingen van Jezus? Is daarmee bezig gaan in de kerken niet op z’n minst net zo belangrijk als bovengenoemde twee thema’s? Zo ja, dan is de tendens tot ontsporen in alle discussie en bezinning levensgroot!

Het komt dan toch weer terug op hoe je samen de bijbel leest: Vooral om dogmatische en ethische antwoorden eruit te halen? Of om God te volgen in de stappen die Hij zet in zijn masterplan, en aan te voelen hoe Hij ons daarin wil meenemen en inzetten? Een heerlijk boekje in dit verband is “Saving the Bible from ourselves”, dat goed weet duidelijk te maken hoe we steeds weer de bijbel naar onze hand proberen te zetten, in plaats van dat wij ons al bijbel lezend naar Gods hand laten zetten.

Ik raak nog meer ervan overtuigd dat er vier grote uitdagingen liggen om als kerk op te pakken, “om samen verder toe te groeien naar hem die het hoofd is: Christus.”

  1. Besef van groot-verhaal en onze plek daarin als leerlingen van Jezus
  2. Leven in het ritme van de Schepper, wat ook zorg voor de schepping inhoudt
  3. Missionair leven
  4. Liturgie – dwars door bovenstaande drie uitdagingen loopt het thema van onze ‘ware eredienst’ (Romeinen 12:1)

Nadenkertje:

“Het probleem groeit wanneer de kerk verhaal vervangt door belijdenis – of wanneer het verhaal van de kerk wordt beperkt tot het verkorte verhaal wat de belijdenisgeschriften vertellen. Als het grotere verhaal vervaagd achter de belijdenissen, wordt de roeping van de kerk heel gemakkelijk om de leer te verdedigen in plaats van het verkondigen en uitleven in de wereld van het goede nieuws van Jezus.” (Howard Snyder, “Salvation means Creation healed”, pg. 8 – mijn vertaling)

⇒ Leestip: Elco Flohr

3 gedachtes over “Wat wij ervan maken (tussenbalans 2)

  1. Pingback: Waar zitten we nu? – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. hendrik

    He Ard,

    een raak-gekozen foto, van die ene boom, waarachter je een vol bomen-bos vervaagd ziet!
    Focus op 1 hot item, zorgt voor blikvernauwing.
    Fijn om met je blog ‘de Life-Line’ weer als rode draad te herkennen!

    Als ik je 4 uitdagingen lees, hebben die niet evenveel raakvlakken als de 4 zijden van een vierkant? Of te wel:
    Wat is voor jouw het verschil tussen “liturgie-leven”, “missionair-leven”, “scheppings-leven” en “Schrituurlijk-leven”?
    Volgens mij zit er een enorme samenhang in ‘de vier uitdagingen’!

    ik ben benieuwd, hoe de kerk die 4 uitdagingen zou kunnen oppakken,
    i.p.v. de vingers te branden aan hot-items.

    met groeten he

    Like

    1. Ha Hendrik,

      Dat is nou juist het mooie: al die vier uitdagingen hangen sterk met elkaar samen. Misschien zou je het ook kunnen omdraaien: waar ze los van elkaar gaan hangen, dreigt het leven ‘ongeloofwaardig’ te worden. Je zet me aan het denken richting de volgende fase van schrijven over de ‘uitdagingen’! Bedankt.

      Like

Geef een reactie

