Uitdaging

Hoe ga ik bezig met het uitwerken van de uitdagingen, die ik eerder heb opgesomd? Als ik de uitdaging omzet in een vraag wordt het: ‘Wat is nodig om van de beginsituatie (“Wat wij ervan maken”) te groeien richting het doel (“Gods idee”)?’ Hierin lijkt het woord ‘groeien’ me erg belangrijk. a494934Ik geloof niet in een stoer plan of programma, wat even neer gezet moet worden om dit doel te bereiken. Het gaat er veel eerder om dat we bepaalde kernpunten hoger op de agenda van de kerk zetten, die de groei richting het doel voeden en stimuleren. Zo zal ook het karakter van de blogs eruit zien: geen statements en stellingen over oplossingen, maar de ‘ingrediënten’ wat preciezer proberen te tekenen van de maaltijd die nodig is om gevoed te worden en te groeien.

Hierin is mijn startpunt de kerk. Nog preciezer: de plaatselijke gemeente, die leeft onder de belijdenis dat Jezus Heer is. Dat vraagt om in te oefenen dat ze ‘lichaam van Christus’ is. Vandaaruit komt het uit-leven in Gods wereld. Hier zijn de drie uitdagingen op gericht.

Ik zie het ongeveer zo voor me:

  1. De gemeente van Christus groeit… door het besef dat ze onderdeel is van het groot-verhaal van God. Ze groeit als ‘lichaam van Christus’ doordat de gemeenteleden hun plek innemen als leerlingen van Jezus. Hierdoor leren ze Gods Gezicht zien en groeien in de omgang met Hem.
  1. De gemeente van Christus groeit… door in te zien dat ze altijd op Gods Grond leven. De leden zijn zelf een stukje van Gods scheppingswerk. Ze groeien in de liefde voor hun Schepper, door lief te hebben wat God liefheeft: zijn kostbare schepping. Dit uit zich in zorg voor Gods schepping en leren leven in Gods ritme.
  1. De gemeente van Christus groeit… door zich in te zetten voor de verspreiding van het goede nieuws. Ze zoekt hoe ze Gods Genade kan laten spreken naar de mensen waartussen de gemeenteleden elke dag leven. Zo oefenen ze zich in een missionair leven.

Gods Gezicht, Gods Grond en Gods Genade… lijken me drie mooie kernwoorden om de drie uitdagingen mee uit te drukken, om te groeien naar Gods idee. Een volgende keer wil ik beginnen met de tweede: Gods Grond.

“…Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus.” (Efeze 4:15)

7 gedachtes over “Uitdaging

  1. Pingback: Gods Gezicht (2) – De bijbel als groot-verhaal lezen

  2. Pingback: Gods Gezicht (1) – De bijbel als groot-verhaal lezen

  3. Pingback: Overzicht uitdagingen – De bijbel als groot-verhaal lezen

  4. Pingback: Gods Grond 4 – De bijbel als groot-verhaal lezen

  5. Pingback: Gods Grond 3 – De bijbel als groot-verhaal lezen

  6. Pingback: Gods Grond 2 – De bijbel als groot-verhaal lezen

  7. Pingback: Gods Grond 1 – De bijbel als groot-verhaal lezen

Geef een reactie

