De Drie-enige God

Als Fred Sanders spreekt over de Drie-enige God, kan je maar beter goed luisteren!

Volgens hem moeten we oppassen, dat we een relatie met de Drie-enige God niet uitvergroten, waardoor het aanbidden van de Drie-enige God verdwijnt. Volgens hem is dat het probleem van het boek The Shack: Zoals de Drie-enige God daar getekend wordt kan je relationeel heel goed omgaan  met de Drie-Enige, maar het is geen Drie-enige God die aanbidding oproept.

Een belangrijke opmerking die me aan het denken zet…

2 gedachtes over “De Drie-enige God

  1. Bertram

    Wat leuk dat hier een post van is!
    Ik heb alle boeken gelezen van W. Paul Young ( zijn er maar 3 🙂 )
    Er zitten voor mij heel veel leerzame elementen in , maar ook elementen die in mij zelf een soort verdeeldheid creeren over wie God is .
    Sowieso denk ik dat God niet zo toegankelijk is als de personages uit the Shack ( de Uitnodiging), Zelfs Jezus niet ( opb1:17)
    In het boek doet Jezus een beetje lacherig over hiërarchie in de drie-eenheid terwijl die in de bijbel wel terug te vinden is .
    Verder zegt het boek dat God ons geen regels geeft maar alleen uit is op relatie. Dat laatste denk ik ook wel maar God geeft ons zeker wel regels om onze dankbaarheid te tonen in die relatie. Psalm 119 gaat daar uitgebreid over.
    Ook zegt het boek dat God zonde niet als persoonlijke belediging ziet , terwijl God in de bijbel regelmatig spreekt van overspel als het gaat over zonde. Volgens mij zijn dat woorden die juist aanduiden hoe het God raakt als wij zondigen en dus geestelijk overspel plegen, lees bv het boek Hosea.
    Naast de boeken heb ik ook wat diensten gezien en gehoord van Paul Young , Baxter Kruger etc.
    Daar kwam ik erachter dat achter de boeken een bepaalde theologie schuilgaat die mij in de problemen brengt met vooral de God uit het oude testament. God is geen knuffelgod, God is heilig, en ieder die daar een glimp van ervaart valt neer in aanbidding ! Zelfs Jezus werd na zijn opstanding aanbeden , iets wat voor Joden ondenkbaar was omdat Hij ook mens was en het in de Joodse cultuur ondenkbaar was dat een mens God zou zijn, laat staan die te aanbidden.
    En zoals ook Fred Sanders zegt is de God in the Shack niet een God waarvoor je neervalt in aanbidding.
    Ik denk dat Paul Young een God heeft geschetst waar hij zelf graag behoefte aan heeft. Bij de review vertelt hij ook altijd zijn hartverscheurende levensverhaal . Een echte aanrader om eens te kijken .
    Ik denk dat veel mensen een probleem hebben met de soevereiniteit van God in onze tijd en daarom erg aansluiten op het Godsbeeld in het boek. Echter , God hoeft zich niet te bekeren tot ons, maar wij tot God.
    Paul Young heeft wel een gave om helemaal opnieuw naar bepaalde zaken in de Bijbel te kijken . Verder zijn de boeken mooi geschreven , ook mooi vertaald in het Nederlands. Echte aanraders dus, hang alleen niet je hele theologie van de drieenige God er aan op .

    C.S. Lewis zegt , God is goed, maar ook gevaarlijk .

    Bedankt Ard voor deze post!

    Like

    1. Dank je Bertram! Je hebt je er stevig in verdiept, proef ik zo. De Drie-enige God verdient al onze aanbidding. Daar past het ook goed bij om je er zo in te verdiepen. Groet!

      Like

Geef een reactie

