Gods Grond 5 (slot)

1. Ik ben op zoek naar…

…het besef dat ik maar een klein schakeltje ben in de grote schepping.

2. Ik liet me uitdagen door…

…Peter Westbroek, met zijn boek “De ontdekking van de aarde“. Als geoloog weet hij heel veel van de grond.

3. Ik heb geleerd dat…

…de aarde een groot samenhangend ‘systeem’ is, waar atmosfeer, hydrosfeer, geosfseer en biosfeer op elkaar inwerken. Alles hangt met alles samen.

4. Ik miste wel…

…dat er geen rekening werd gehouden met de Schepper van de aarde. Bij Westbroek is het een gesloten systeem. Als ik uitga van de Schepper van de aarde, wordt dat systeem nog meer een kostbaar wonder, wat onze volle zorg verdient.

5. Ik wil blijven oefenen in…

  • …het besef dat ik schepsel ben en de houding van leven ín het ritme van de Schepper
  • …’mindfulness’, omdat “het een tegenwicht vormt tegen onze cultureel bepaalde neiging tot controleren en onderwerpen van de natuur, in plaats van het gegeven te eerbiedigen dat wij er deel van uitmaken” (Jon Kabat-Zinn, Waar je ook gaat daar ben je, pg. 23).
  • …een beginner zijn, die nog zoveel kan leren over hoe rijk de wereld is.

Leer ons de waarde van elk ding te zien,
zodat wij vol verwondering tot bezinning komen
en gaan inzien dat wij,
op onze weg naar uw oneindig licht,
diepgaand verbonden zijn met alle schepselen.

(Uit: een gebed voor onze aarde – Laudato si. Via Jos Douma)

Leestips:

 

Geef een reactie

