Gods Gezicht (2)

Ik zie drie grote uitdagingen voor de kerk vandaag. Die uitdagingen probeer ik wat verder uit te tekenen vanuit de vraag: Wat is nodig om van de beginsituatie (“Wat wij ervan maken”) te groeien richting het doel (“Gods idee”)Ik wil in een aantal blogs bezig gaan met de eerste uitdaging: Gods Gezicht. Zicht op het landschap van de bijbel geeft God een gezicht.

Je hebt vast heel veel vragen bij de bijbel. Zoveel vragen kunnen het ook lastig maken om onbevooroordeeld proberen te luisteren naar hoe de bijbel zichzelf presenteert. Als je dat probeert, ontdek je volgens mij een ‘geraamte’ door de bijbel heen. Het begin daarvan probeer ik hier uit te tekenen. Als poging om open en eerlijk te luisteren naar de bijbel.

A.

Volgens mij begint de bijbel met een opvallende intro. Het eerste hoofdstuk (Genesis 1) schetst een goede God, die een goede wereld in het leven roept, waarin hij goede mensen plaatst om goed werk te doen. Alles is goed!

Dit scheppingsverhaal lijkt sterk op het Babylonische scheppingsverhaal Enuma Elish. Tegelijk zijn er ook duidelijke verschillen die het bijbelverhaal uniek maken:

  • De Schepper is met niemand te vergelijken
  • De schepping is doordacht en gewild
  • Mensen worden gezien als beheerders van het scheppingswerk

B.

Vanaf Genesis 3 wordt een hele donkere kant erin gelegd. Adam en Eva nemen van de vrucht en verheffen zich daarmee tegen hun Schepper. Het heeft een verwoestend effect.

  1. Geestelijk: Hun relatie met God gaat stuk. Het ‘wandelen met God’ is er niet meer bij.
  2. Sociaal: hun relatie met elkaar komt onder druk te staan en vult zich met schaamte en schuld.
  3. Fysiek: hun relatie met de grond waar ze op leven wordt moeizaam en verstoord.

C.

Als je vanaf Genesis 4 verder leest maak je een escalatie mee van kwaad en lijden. Met als climax de torenbouw van Babel (Genesis 11). De mensheid besluit een machtige toren te bouwen als onafhankelijkheidsverklaring, los van God.

D.

Dit is het openingsverhaal van de bijbel, de ‘pre-historie’. Waarin het geraamte wordt neergezet van de drie relaties: geestelijk, fysiek en sociaal. Vanaf Genesis 12 wordt stap voor stap uit gewerkt hoe God werkt aan herstel van deze drie relaties.

Eerste indruk van God?

Wat proef je hier doorheen van God?

  • Een God die niet samenvalt met deze wereld, maar erboven staat. Hij begon iets goeds.
  • Hij staat in een heel spannende relatie tot deze wereld en vooral tot de mensen, die het beter denken te weten.
  • De ontwikkelingen in Genesis 1-11 tekenen een lijn, die wel veel overeenkomsten heeft met hoe de wereld nu werkt: verstoorde relaties, zowel geestelijk, sociaal als fysiek. Als dit Gods verhaal aan ons is, kun je van God ook zeggen dat Hij verdraaid goed doorheeft hoe wij en onze wereld diep van binnen in elkaar steken.

De bijbel lezen lijkt er soms op alsof je iemand ontmoet die je niet kent, maar die op een of andere manier jou goed kent. Soms kan de vraag je overvallen: ‘hoe weet dit boek dat van mij? Hoe weet het zoveel over onze wereld – terwijl het zo lang geleden geschreven is?’ Het lijkt dan net of de bijbel jou leest. (John Dickson, 10-11)

 

2 gedachtes over “Gods Gezicht (2)

  1. Ik probeer iets te antwoorden, maar word gevraagd naar inloggegevens die ik niet heb. Strange. Gemiste kans mij in wijsheid te vernemen…

    On Sep 17, 2017 17:23, “De bijbel als groot-verhaal lezen” wrote:

    > Ard posted: “Ik zie drie grote uitdagingen voor de kerk vandaag. Die > uitdagingen probeer ik wat verder uit te tekenen vanuit de vraag: Wat is > nodig om van de beginsituatie (“Wat wij ervan maken”) te groeien richting > het doel (“Gods idee”)? Ik wil in een aantal blogs b” >

    Like

Geef een reactie

