Een confronterend gesprek (2)

Ik wil je voorstellen aan vijf mensen die zich bezighouden met de kerk. In het bijzonder met de kerk in het Westen. Ze proberen te begrijpen wat er in het Westen aan de hand is, welke impact dat heeft op de traditionele kerken en waar het huiswerk voor de kerk ligt. Ik heb ze bij elkaar aan tafel gezet en wil ze een paar vragen stellen.

Ard:

Laten we het eens wat proberen uit elkaar te rafelen. Jullie hebben het over de Westerse wereld en de plek van de kerk daarin. We halen die twee even uit elkaar. Eerst maar eens die landen in het Westen: wat is daar aan de hand?

Alan R.1:

Als ik mag aftrappen… We hebben wereldwijd te maken met enorme uitdagingen. Kijk ’s naar al die vluchtelingen, of naar de klimaatverandering, of naar de economische spanningen in onze wereld. Of we ons daarvan bewust zijn of niet, het doet onze samenleving op z’n fundamenten schudden.

En ik zie in het Westen hierin een bepaalde afbraak gebeuren. We raken het vertrouwen kwijt in de gevestigde orde. Of het nou de overheid is, de economie, godsdienstige organisaties, de twijfel groeit of deze instellingen ons echt kunnen helpen in deze onzekere tijden. Mensen voelen zich steeds kwetsbaarder.

Alan N.:

Ik zou zelf een paar andere dingen naar voren willen halen. Volgens mij zijn er twee trends gaande. De eerste noem ik maar even de behoefte aan ‘snelle bevrediging’. Je hebt bijna alles binnen 24 uur in huis, daaraan gekoppeld moet alles snel gebeuren, de techniek die je daar graag bij wil helpen (denk bijvoorbeeld aan je smartphone). Dit alles zorgt voor zoveel verstrooiing, waardoor we moeilijk kunnen stilstaan, bezinnen en overdenken. De tweede is…

Mark:

Wacht even, Alan. Voordat je naar de tweede gaat… Ik wil even doorgaan op dit eerste punt wat je noemt. Wat jij noemt lijkt een soort ‘soft power’ in onze Westerse wereld, die zich langzaam verspreid en een prachtige wereld lijkt te scheppen die alles te bieden heeft wat je hartje begeert. Het is heel aantrekkelijk, laten we eerlijk zijn. Maar het is een ‘soft power’, die door advertenties, media, internet en BN’ers heen stiekem in onze beleving kruipt. Het geeft je het idee dat je een utopia in dit leven kan bereiken zonder een god; een hemel op aarde waar ons leven nu vol wordt van plezier, vrede en ontplooiing.

Ard:

Alan, wat is die tweede trend die je ziet?

Alan N.:

Nou, het raakt aan wat Mark net al noemt. Het is wat wij ‘secularisatie’ noemen. En daar bedoel ik mee dat geloof in ‘god’ gezien wordt als een van de vele opties waar jij uit kan kiezen voor je eigen ontplooiing en geluk. Daarbij lijkt het idee van een hogere macht steeds onwaarschijnlijker.

Alan R.2:

Inderdaad. In het Westen heerst het geloof dat we prima ons leven zelf kunnen leven, zonder hulp van God.

Mark:

Wat hier sterk doorheen klinkt is dus, dat we zélf ons leven kunnen maken. Ieder mens zit zelf op de troon en God mag meedoen als ‘personal coach’. Ik zie daarin een eeuwenoude gnostieke trek terugkomen.

Ard:

Pfff… dat is niet niks wat jullie hier even kort op tafel leggen over onze wereld en over onszelf!

Jonathan:

Ja, ingrijpende veranderingen zijn aan de gang in onze cultuur. Daartussen worden wij geroepen om te getuigen.

Mark:

En deze ontwikkelingen hebben ook impact op de mensen in de kerk. Het dwingt de kerk zich opnieuw te bezinnen op haar hele zijn.

Ard:

Ok, we maken nu de draai naar hoe dit ook ingrijpt op de kerk. Vertel daar eens wat meer van?

… wordt vervolgd…

Een gedachte over “Een confronterend gesprek (2)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s